עיצוב איטי

עמית נויפלד

לפני מספר שבועות פנתה אלי המעצבת לירון וייס כהן, וביקשה לשלוח אלי מקבץ שאלות בנוגע למושג עיצוב איטי והקשר שלו למינימליזם ופרודוקטיביות. שמחתי להיענות להצעה מאחר והנושא לא קיבל עד כה את הבמה שמגיעה לו בבלוג, וגם בשל העובדה שבכל פעם שאני נתקל בסט של שאלות בנוגע לנישה כזו או אחרת של תנועת ההאטה, אני מוצא שכתיבת התשובות עוזרת לי לחדד ולדייק מחשבות ורעיונות, גם כאלה שכבר חשבתי שאני מדקלם מתוך שינה. אז הנה לפניכם, השאלות של לירון, והתשובות שלי: (התפרסם במקור בבבלוג של לירון)


מהי תנועת ההאטה?
תנועת ההאטה, כפי שאפשר אולי לנחש משמה, היא תנועה שמבקשת מאיתנו לבחון מחדש את האופן שבו אנחנו מנצלים את המשאב היקר ביותר שלנו עלי אדמות – הזמן. היא קוראת לנו להטיל ספק ברעיונות תרבותיים שרבים משקיעים בהם את מירב זמנם ומרצם, למשל, קריירה (ובאופן יותר כללי, התייחסות לעבודה כאל תכלית ומרכז החיים), או צריכה (כאמצעי להגדרה עצמית, החצנה של הצלחה או סתם צורת בילוי), ולבחון מחדש את הקשרים שאנחנו מנהלים עם העולם שסובב אותנו, החל במשפחה וחברים, וכלה במזון שאנחנו אוכלים ובאופן שבו אנחנו מבלים את הפנאי. כדי לחשוב מחדש, להרהר ולערער, אנחנו צריכים קודם כל להאט. להפסיק את הריצה על אוטומט כדי שנוכל לחשוב בבהירות ומחדש על המוטיבציות הבסיסיות שלנו לכל פעולה. על הדברים שבאמת גורמים לנו הנאה.


מהו עיצוב איטי?
עיצוב איטי, שלוחה אחת של תנועת ההאטה, הוא בעצם התפתחות של רעיון העיצוב המקיים. בשנות החמישים של המאה שעברה, רעיונות של עיצוב לשבר והתיישנות מתוכננת החלו להיתפס כאמצעי להניע את גלגלי התעשייה והכלכלה. במקביל, התפתחויות טכנולוגיות האיצו את הוזלת חומרי הגלם, עד שנוצר מצב שלצרכנים השתלם יותר לזרוק ולהחליף בחדש מאשר לתקן מוצרים. הנזק הסביבתי והניצול של משאבים מתכלים לא נלקח כמובן בחשבון. העיצוב המקיים ביקש להחזיר את הגלגל לאחור ולגרום למעצבים לחשוב מחדש על תפקידם בעולם. האם אנחנו רוצים לייצר מוצרים רגעיים שפוגעים בכיס הצרכן ובעולם, או לעצב מוצרים עמידים, מחומרים שניתן להשיב אחר כך לשימוש מחדש, ולצמצם למינימום את טביעת הרגל הפחמנית שלהם על העולם. העיצוב האיטי לוקח את הרעיונות של העיצוב המקיים, ומעלה אותם מדרגה נוספת – כעת לא מדובר רק על עיצוב וייצור של מוצרים איכותיים ומחומרים ידידותיים לסביבה, אלא מחשבה חדשה לגמרי על מה זה אומר לעצב דבר מה עבור משתמש. מה הערך שאני רוצה להעניק לעולם. כשאני מעצב טלפון חדש, האם אני רוצה רק שהמשתמש בו יבלה כמה שיותר זמן במחיצתו, יתמכר לזרם המידע האינסופי ויספוג כמה שיותר פרסומות, או שאני רוצה מכשיר חכם שיידע לתת ערך אמיתי, לצור חיבור בין אנשים ולאפשר את השקט והשלווה שאנשים זקוקים להם. כשאני מעצב צעצוע לילד, האם אני רק רוצה למשוך את תשומת ליבו ברגע המכירה, ולשם כך משתמש באורות בוהקים, פלסטיק צבעוני ואפקטים קוליים, או שאני רוצה לעצב משחק שיאפשר לו לפתח את היצירתיות שבו, את הדמיון שלו, וילווה אותו לאורך שנים ארוכות. כשאני מעצב דירה, איך אני עושה זאת באופן שמבטל עד כמה שאפשר את ההפרדה בין בני הבית ויוצר חיבור מוצלח יותר ביניהם, ועוד ועוד.


האם עיצוב איטי מתייחס לסביבה שמעודדת נוכחות בחיים?
בהחלט, נוכחות היא אלמנט חשוב בתנועת ההאטה, ומטרתו העיקרית של העיצוב האיטי היא לבטל הסחות דעת מיותרות ולאפשר לנו ליהנות מהדברים החשובים באמת בחיים – הקשרים שאנחנו מנהלים עם עצמנו ועם אחרים.


האם עיצוב איטי הוא בהכרח עיצוב מינימליסטי?
לא. עיצוב מינימליסטי אמנם מאפשר מינימום הסחות דעת, והוא מייצר סביבה שמעניקה מקסימום ערך ומינימום הפרעות, אבל הוא לא מחייב. עיצוב איטי הוא כל עיצוב שמאפשר לך לחיות את הרגע הנוכחי בצורה יותר מלאה ומספקת, ואני אתן שתי דוגמאות: לפני שבוע, ולרגל יום הולדת של חמותי, הגענו לסיור בדירה ביפו שבעליה הפכו אותה למעיין מוזיאון לחפצי נוסטלגיה ישראליים. צעצועים, רהיטים, עיתונים, כלי מטבח, אופניים, אריזות – הכול משנות החמישים והשישים. הדירה עמוסה בטירוף, אין כמעט פינה שלא מפגיזה אותך ברשמים חדשים, אבל, וזה אבל חשוב, הכול ביחד יוצר אווירה הוליסטית של רעיון אחד שמחבר אותך בכל נימי נפשך לכאן ועכשיו. ריבוי החפצים לא מסיח את דעתך אלא רק מאפשר לך לחוות חוויה ייחודית בצורה יותר מלאה. אני מניח שגם עבור בעל הדירה, שמתגורר בה בדרך קבע, אלפי הפריטים לא מהווים מעמסה, אלא הם יוצרים חיבור עמוק בעבורו למקום בו הוא חי. באופן דומה, בר קוקטיילים שחביב עלי, "בל בוי", יוצא מגדרו כדי להעניק חוויה של מועדני ג'אז משנות השישים של המאה שעברה. המוזיקה, הלבוש של העובדים, ועוד מאות פריטים מכניסים אותי כמעט בהכרח להוויית עולם של פעם – הם מאפשרים לזמן להימתח והשהות הופכת להיות הרבה יותר מודעת. המשקה שאני שותה, והחברה שעמה הגעתי למקום, מועצמים על ידי ההצגה שעוטפת אותי מכל כיוון.


בשורה התחתונה, עיצוב איטי נתון לפרשנות אישית. בחלל האישי שלי אני מעדיף עיצוב מינימליסטי, אבל כאספן ואגרן לשעבר אני יכול להבין מדוע אנשים אחרים יימצאו את האיטיות דווקא בריבוי. הרעיון הוא למצוא את הסיפור שמחבר את הכול ביחד ומאפשר לך את אותה נוכחות. אם מדובר בערב רב אקלקטי של רעיונות שלא מתחברים, התוצאה תהיה קקופוניה שרק תגרום תסכול.

להמשך הכתבה

"אישור הצטרפות למאגר מידע" הפרטים המלאים בתקנון האתר


כל הממלאים טופס רישום באתר זה עושים זאת מרצונם החופשי וללא כל חובה חוקית לכך,  כל המידע הנאסף בטפסי הרישום הוא לטובת דוור למידעים על כנסים והפצת דפי מידע,  המידע ישאר וישמש אך ורק את בעל מאגר המידע וחברות הבנות שלו ולא יועבר לאף גורם אחר, כל המעוניין להימחק מהמאגר, יכול לבצע זאת תוך פניה בכתב לבעל המאגר בכל עתשם מאגר המידע : "מאגר לקוחות ומדוורים קבוצת פיננסים גג, פרטי בעל מאגר המידע: קבוצת פיננסים גג בע"מ ח.פ. 514511252, רח' היסמין 1, רמת גן.