google-site-verification: googlef123004bcea29bff.html
top of page

עולם הרכב- חישוב מסלול מחדש

המשמעות  שבמעבר מאנלוגי ולדיגיטלי לאוטונומי. מה קורב לנו בתחום הרכב?

טל אבן , Even Better

 

 

 

אחד השווקים התוססים ביותר שיש במשק, שוק שדואג להזרים מיליארדים רבים לקופת המדינה מדי שנה, הוא שוק הרכב.

הדינאמיות שלו באה לידי ביטוי בהשקות כלי רכב חדשים חדשות לבקרים, המצאת סגמנטים ותתי סגמנטים,  ובהחלט ניכר כי היצרנים שוקדים על פיתוחים בהתאם לטעמו של קהל הרוכשים, שגם הוא משתנה כל העת.

כשהקהל מצביע דרך פנקס הצ'קים שלו, ורוכש בעיקר רכבי פנאי, יצרנים ממציאים ומוציאים רכבים שכאלה, ג'יפונים בלשון העם, במהדורות מגוונות מאד על מנת שלא לפספס את טעמו הייחודי של כל לקוח, וזאת לעיתים תוך הכחדת זן של מכוניות שהיו פעם מאד פופולריות – מכוניות משפחתיות;

ישנה יצירתיות בצבעים חדשים הניתנים לבחירה, בשילובי צבעים בכלי רכב דו- גווניים, בגודל הרכב עצמו וברמות גימור מגוונות מאד.

ניתן לראות כי גם יצרני רכב שה-DNA של המותג שיצרו לא היה קרוב אפילו לרכבי פנאי, נכנעו לצו השעה, והשיקו רכב שכזה, לעיתים סדרה של ממש. בתחום היוקרה זה בולט במיוחד, למשל פורשה, ומזראטי, מותגים אקזוטיים שהיו מקושרים במשך עשורים שלמים לרכבי ספורט קטנים ונמוכים בלבד, לא רק שהוציאו רכבי פנאי, אלא שאלה הפכו במהרה לרכבים הנמכרים ביותר של המותגים.

ניתן לראות זאת גם בתחום הפאר (יגואר, בנטלי) או בתחום הספורט הטהור כאלפא רומיאו. 

עקב כך, אנו רואים שיש היצע כה רחב, עד כדי שהוא בעצם מבלבל אותנו, הצרכנים.

מה, היכן ומתי לרכוש, איך לרכוש, ומהו הדגם הנכון ביותר עבורי.

אם לא די בכך, אנו עדים למהפכה צרכנית, המתרחשת ממש כעת בתחום הרכב: מעבר לקניה באמצעות האינטרנט.

ישנם מספר יבואנים המאפשרים ללקוח להיכנס לאפליקציה ולרכוש שם רכב, אחרי שבדקו את מחירו לצד מחיר האביזרים הנלווים המועדפים עליו, ולאחר שנעזרו בקונפיגורטור המאפשר להם "לבנות" את רכבם, מה שמקנה להם מבט ויזואלי כיצד יראה מבחוץ ומבפנים, כשהכל נתמך באפשרות לסובב על המסך את הרכב ולבחון אותו מכל זווית.

באפליקציות השונות ניתן ליצור קשר עם היבואן לשם קבלת מידע נוסף או מענה על שאלות בנוגע לרכב ולרכישות הנלוות אליו, כביטוח או מימון.

אמנם הדבר לא בא להחליף את אולמות התצוגה הפיזיים, את רכבי ההדגמה ואת השירות והמכירה הפרונטליים, אך ניכר כי המגמה היא לצמצם את המערך האנושי שעוסק ב"שיטה הישנה", ולעבור ליעילות שבשיטת האון ליין.

ניתן להתווכח על נכונותה של המגמה הזו, שיותר ויותר מוציאה את המגע האנושי מהמשוואה בכל הקשור לרכישת רכב חדש.

יש שיגידו שמאד נוח לרכוש רכב מהספה שבסלון, אחרים יגידו שהאלמנט החוויתי שברכישה כה משמעותית הולך לאיבוד. האחרונים מוצאים כיף גדול בקפיצה מאולם תצוגה אחד למשנהו, ועצם המגע הפיזי עם הרכב, ישיבה בתוכו, תחושת איכות החומרים ואפילו הריח שבו, יסייעו להם לקבל החלטה אם זה הרכב הנבחר או שכדאי לדלג לאולם הסמוך השייך המתחרים.

אין באמת תשובה אחת לעניין. זה בסוף נתון לטעמו האישי של הצרכן ולא רק להרגליו.

ובכן, המעבר למכירה דיגיטלית מסתמן כשלב ביניים אל העתיד אותו מנבאים רבים בתעשיית הרכב: הרכב האוטונומי.

לכשיהיו רכבים אוטונומיים על הכבישים, הדבר בוודאי יוריד באופן משמעותי את מספר עסקאות מכירת הרכב. בעידן האוטונומי כבר לא יהיו נהגים. נהפוך כולנו לנוסעים בלבד, ולשם שירות הסעה לא נדרש להחזיק ברכב פרטי.

די שתהיה לי אפליקציה המזמינה לפי הצורך רכב אוטונומי שיגיע עד למפתן דלתי, ללא נהג כמובן, ממש כמו שירותי מוניות מגוונים שיש כיום.

תשומת הלב של יצרני הרכב תופנה יותר מבעבר ליושבים ברכב ולאו דווקא לנהג עצמו.

אם כיום יצרני רכבי פאר מבינים שכשהם מייצרים רכב שכזה, הוא צריך לפנק בעיקר את היושבים מאחור, שהם בעלי הרכב ומחזיקים ברשותם נהג צמוד, אז הם דואגים שהיושבים מאחור ייהנו מכורסאות נוחות, בעלות אפשרות הטיה ו"חצי שכיבה", מסאז', קונסולה מרכזית השולטת על טמפרטורת המזגן והרדיו, מקרר יינות ועוד מנעמי החיים הטובים.

הנהג שם אמנם נהנה גם הוא מסביבה מפנקת, אך המיקוד הוא במי שיושב מאחור.

להערכתי, ברגע שכלי רכב אוטונומיים יהפכו לנחת הכלל, יצרני רכב יצטרכו לתת את הדעת על הנושא הזה. פחות להשקיע בביצועי מנוע, יותר במערכות בטיחות מתקדמות ובמערכות שמע טובות.

לא נצטרך יותר לדאוג לטכנולוגיה שתוודא שהנהג אינו עייף, מאחר והנהג יהיה אלגוריטם ממוחשב.

מסקרן מה צופן לנו העתיד המוטורי. אם אכן תהיה אוטונומיה מלאה בכבישים, תהיינה פחות מכוניות על הכבישים (כל מכונית תשרת מספר רב של נוסעים, כמונית), פחות תאונות דרכים מאחר וכלי הרכב "ידברו" זה עם זה ועם התשתיות סביבם, כל יושבי הרכב יוגדרו כנוסעים, ומיקוד היצרנים בכל הקשור לאביזרי נוחות ופינוק יהיה על הנוסעים עצמם.

עם זאת, חדוות הנהיגה, למי מאתנו שיש לו אותה, תלך לאיבוד. אם לא ישרדו יצרני "מכוניות לנהג", עם סאונד מצוין, ביצועי מנוע טובים, יכולות ניהוג מהנות ויכולת ייצור אדרנלין מוטורי, הרבה מאד חובבי רכב יאבדו תחביב יקר וקרוב אליהם; וגם אם יוותרו כלי רכב כאלו, בהם ניתן יהיה לנהוג במסלולים סגורים, הרחק מהכבישים הציבוריים, אין בכך נחמה גדולה.

מצד שני, רבים יראו בכך פתרון אדיר והתקדמות חשובה בטכנולוגיה ובנוחות היומיומית.

ועדיין, גם אם נגיע למצב שכזה, בו נעים על הכבישים רכבים אוטונומיים בלבד, לפי דעתי לא ניתן יהיה לוותר על בן האנוש, שייפקח על האלגוריטם.  

www.evenbetter.co.il

tal even.jpg
125.jpeg
124.jpg
bottom of page