סטודנטים בעלי לקות למידה מתמודדים עם קשיים בהתארגנות בזמן, תפקודים ניהוליים והערכת זמן
פרופ' שרה רוזנבלום
סטודנטים בעלי לקות למידה מתמודדים עם קשיים בהתארגנות בזמן, תפקודים ניהוליים והערכת זמן לעומת סטודנטים ללא לקות למידה. "אני יכולה לספר שאני די עומדת במטלות אך המחיר לפעמים יקר מאוד, אני בדרך כלל מספיקה את כל המטלות שלי אך לא את מה שתכננתי בנוסף. זה הרבה פעמים גורם לאכזבה כי אין לי זמן פנאי", כך מספרת אחת הסטודנטיות שהשתתפה במחקר אותו ערכו פרופ' שרה רוזנבלום ותלמידת המחקר נופר גרינבלט מהחוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטה.
לקות למידה שייכת לקבוצה של הפרעות נוירולוגיות הנגרמות מפגם במערכת העצבית המרכזית אשר משפיעה על היכולת לשמור או לעבד מידע בצורה יעילה. למונח לקות למידה הגדרות רבות אך עיקר תשומת הלב מתמקדת בתחומים ובעיות הקשורות ללמידה. לפיכך, יש התייחסות מועטה, אם בכלל, להשפעות של לקות הלמידה על תפקוד יומיומי, שאינו קשור בהכרח ללימודים. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרות לבדוק האם קיימים הבדלים בין סטודנטים עם וללא לקות בזמן התארגנות, ביכולת הערכת זמן ובתפקודים ניהוליים. במחקר השתתפו שתי קבוצות של סטודנטים בגילאים 30 – 20 הלומדים באוניברסיטאות ומכללות להשכלה גבוהה בישראל. עשרים ושבעה מהם אובחנו עם לקות למידה ושלושים ושניים ללא לקות. מהמחקר עולה כי סטודנטים בעלי לקות למידה מתמודדים עם קושי בהתארגנות בזמן שבא לידי ביטוי בביצוע איטי של מטלות ביחס לציפיות של הסביבה תוך נטייה שלא להשלים ביצוע מטלה בזמן סביר וכן תגובות רגשיות תכופות בשל הקושי לעמוד בקצב המצופה. לדברי החוקרות, זיהוי הגורמים לקשיים אלו חשוב ביותר מאחר והוא עשוי לסייע במניעת תגובות רגשיות כגון תסכול ותחושת חוסר מסוגלות עצמית. בחלק מהמחקר שהתייחס ל הערכת הזמן התבקשו הנחקרים להעריך את משך ביצוע פעולת הכנת כוס קפה שהיא פעולה יומיומית מוכרת, כשבמקביל נמדד זמן הביצוע בפועל של הכנת הקפה.
להמשך הכתבה