על טיפוחו של ההון האנושי, אושר ועיצוב משרדים
נורית הדר, הדר- פליישר עיצוב פנים
בוקר, יום עבודה חדש מפציע ואנו מתארגנים לנסיעה למשרד.
הגענו. חיוך מתוק מתפשט על פנינו ותחושת הנאה חולפת בגופינו, כמה כיף להיכנס בדלתות מקום עבודתנו... נשמע חלומי ? אולי, אבל החלום הזה יכול להפוך למציאות.
אם נבצע סקר קצר בין מנהלים בנושא- מהו הנכס החשוב ביותר בארגון , בחברה או בעסק רובם יצביעו על אותו מרכיב חשוב- ההון האנושי. הנכס האמיתי והמשמעותי של החברה העסקית בפרט ובחברה ככלל.
מחקרים פסיכולוגיים רבים בתחום התעסוקתי הוכיחו שאדם המרגיש חלק מהארגון הוא הרבה יותר לויאלי, מחובר, פורה ובעיקר מאושר ואם העובדים מאושרים אז כמובן שגם הבוסים שלהם, כיוון שאושר הוא מרכיב קריטי בהצלחה. אז מה גורם לאושר? מגוון גורמים - החל מתפקיד מאתגר, משכורת טובה, תנאים סוציאליים גבוהים וכלה בסביבת העבודה עצמה.
חברות ענק כמו גוגל, ebay, פייסבוק עשו זאת ועשו זאת בגדול, אך גם חברות בינוניות השכילו להפוך את סביבת העבודה שלהן לטובה יותר.
חברות ההיי-טק היו הראשונות בישראל להבין שעל מנת שהעובד ירגיש יותר טוב במקום עבודתו יש לייצר עבורו סביבה נעימה, תומכת, ביתית, מעניינת וחווייתית, אך כיום יותר ויותר חברות ועסקים מעוניינים ליצור לעובדיהן סביבה נעימה, שהרי האינטרס של החברה הוא למשוך עובדים טובים יותר, דינמיים, לויאליים, מוכשרים, כאלה שיש להם זיקה למקום עבודתם, כאלה שירצו להישאר שם זמן רב וירגישו כחלק אינטגרלי מהחברה עצמה.
יצירת מקום עבודה חוויתי הוא לעיתים משימה מאוד קשה שכן יצירת אזורי התרחשות דורשים מרחבים ציבוריים . לא חייבים תקציבי ענק כדי להשיג את המטרה. תכנון נכון ומושכל מאפשר יצירה של אזורים בעלי אופי חוויתי גם אם זה לא מתבטא בשטח גדול מדי.
היום משרדים מעוצבים, נעימים ומפנקים מעבר להיותם יפים ומעוצבים מעבירים מסר מאוד ברור לעובד, אתה חשוב לנו ולכן אנו מעוניינים להשקיע בסביבת העבודה שלך.
מסר נוסף וחשוב לא פחות עובר ללקוחות החברה- אנחנו משקיעים בעצמנו, אנחנו רציניים ואיכותיים.
הדבר נכון גם לגבי חנויות, סטודיו, עסקים קטנים וקליניקות- כשאנו מגיעים לקליניקה יפה, מעוצבת ומושקעת מעבר להיותה נעימה היא גם מעבירה לנו מסר שלבעל המקצוע אליו הגענו חשובה החוויה שאנו נחווה ולכן השקעתו במקום משולה להשקעה בנו, הלקוחות.
הרבה ישראלים עובדים כפרילנסרים, או מקיימים עסקים ביתיים שגם בהם נדרשים חשיבה ותכנון נכונים, כי אם אנו רוצים ליצור רושם טוב, מקצועי ורציני עלינו לשדר תדמית של עסק ולא של תחביב.
משרדים משותפים הם הבשורה הבאה בעולם העבודה, הבולטים שבהם הינם WE- WORK שהגדילו לעשות ויצרו קהילה של ממש בין השותפים למשרד. ניתן לראות בבירור שגם חללי עבודה משותפים יכולים וצריכים להיות מעוצבים למישעי ותומכים בקריאטיביות ובנוחות של כל אחד מהעובדים בתוכם.
חשוב לציין שדווקא באווירה העיצובית החדשה הזו, יש לקחת בחשבון גורמים שיכולים להוות בעיה כמו אקוסטיקה, יצירת אזורים שקטים יותר הדרושים לעבודה הדורשת ריכוז, אזורים שבהם תהיה פרטיות אך במקביל- תכנון ויצירת אזורים המאפשרים אינטראקציה בין כולם .
רובנו דואגים לטפח את ביתנו ואת סביבת המגורים שלנו, אך מה לגבי מקום עבודתינו? אם הזמן המצטבר שאנו מבלים בעבודה עולה ברוב המקרים על הזמן שאנו מבלים בבית, למה שלא ניצור אווירה נעימה, כיפית, חמה ודינמית במקום בו אנחנו מבלים כל כך הרבה שעות מחיינו?
יצירת משרד צבעוני, מעוצב ומעניין גורם לעובד להרגיש מוערך, מעלה את הערך של המשרד עבורו ובמקביל אליו את המרץ, את תחושת השייכות והגאווה, את ההשקעה, הרצון להגיע מדי בוקר, עם חיוך.
על הכותבת: נורית הדר, שותפה במשרד הדר-פליישר עיצוב פנים המתמחה במשרדים ומסחר.