פורשה- איך מייצרים אקזוטיקה מוטוריתפורשה- איך מייצרים אקזוטיקה מוטורית
כתב: טל אבן
שטוטגרט. שני מוזיאוני רכב, פורשה ומרצדס, מהווים 2 מהאטרקציות הבולטות בעיר.
לא בגלל שאין בה מוקדי עניין אחרים, אלא בגלל שהמוזיאונים הללו יוצאי דופן בחשיבה, בארכיטקטורה ובהצגה. טל אבן ביקר בהם, וחזר נפעם.
--------------------------------
פורשה
ראשית, וידוי קטן. עוד בילדותי הסתכלתי על רכבי פורשה בעיניים קלות. תמיד אמרתי לסובבים אותי, שאזרו סבלנות ראויה להערכה ל- petrol head שכמותי, שיום אחד תהיה לי אחת.
לא אמרתי את זה על למבורגיני או פרארי. אלו נתפסו אצלי תמיד כמותגים נשגבים, שלא באמת קונים לשימוש יומיומי. פורשה כן. זו אקזוטיקה מוטורית מחד, פרקטית ונוחה מאידך.
גם היום, יוצא לי מעת לעת לנהוג ברכבי פורשה, וכאילו יד הגורל, בעת כתיבת שורות אלה הנני אוחז במקאן S בנזין, שקבלתי להיכרות, תודות ליבואן פורשה בישראל, כאילו כדי לגעת בכל החושים בשביל לקבל את המוזה הדרושה לכתיבה אודות המותג.
אפילו אם מדובר ב-SUV גדול, לוגם סולר, עדיין הלב מגביר קצב, כשאני אוחז בהגה עם הלוגו הכל כך מוכר. שלא לדבר על 911 או בוקסטר. אייקון.
מגיעים
דרכי הגישה למוזיאון קלות מאד, בין אם בחרתם להגיע בנסיעה קצרה ברכבת העירונית היעילה, או ברכב.
בכניסה, הרושם הוא שהגעת ל"עיירת פורשה". בניינים גדולים, משרדים, מפעל ומוזיאון, נושאים כולם את הלוגו. זאת לצד דגלים והמון רכבי פורשה מודרניים לצד עתיקים, בחניות מסביב ובתצוגה החיצונית מחוץ למבנה המוזיאון.
המבנה עצמו של המוזיאון, אחד היפים והמעניינים אדריכלית, בנוי מפלדה חשופה, ובתכנון מיוחד נותן, מזוויות שונות, תחושה של ריחוף המבנה, וביחד עם "אווירת הפורשה" מכל עבר, יוצרים "אפקט וואוו".
במוזיאון, המשתרע על פני 5,600 מ"ר, ושעלות הקמתו הייתה כ-100 מיליון יורו, מוצגים לא פחות מ-80 רכבי פורשה, המציגים את אבולוציית המותג הספורטיבי, מהראשון, "הרכב החשמלי אגר לוהנר C2 פאתון", שהוצג בשנת 1898, ועד לרכבים העדכניים ביותר, כמו 911 ומקאן.
המוזיאון פתח שעריו בתחילת 2009, וכעבור 5 שנים בלבד מאז, הכניס דרך שעריו את מבקר מספר 2 מיליון. מרשים.
המבנה ממחיש את השקפת העולם של פורשה למובחנות, עקביות, בטחון ומורשת, כאשר כלל הרכבים המוצגים בו, המהווים פסלים קינטיים אטרקטיביים לכשעצמם, הינם מקוריים ובמצב נסיעה (!), ואף מוצאים לסיבוב מפעם לפעם, מה ששומר על "דיאלוג" חי בין הרכבים לקהל הסקרן,.
עם הכניסה למוזיאון, ניתן להבחין בבית קפה מודרני, המעוצב בקווים נקיים מאד.
מבעד לחלון ענק ניתן להבחין ברכבים הנמצאים במרכז שירות, בין אם לתחזוקה שוטפת ובין אם תחת סדנת שיפורים. מרכז השירות מטפל הן ברכבי לקוחות והן ברכבים המוצגים במוזיאון עצמו.
לשבת שם, במבנה המפואר, לשתות כוס קפה ממותגת עד רמת שקיות הסוכר, ולצפות ברכבי פורשה ספורטיביים לרבות רכבי פורמולה, הממתינים לטיפול, ממש מעבר לחלון, מקנים כולם חוויה שונה, ותחושה שכך צריכים להתבצע הדברים.
התצוגה
התצוגה במקום מכניסה את המבקר לאווירת פורשה או "הרעיון של פורשה", ובין היתר, סוחפת אותך בערכי המותג של מהירות, חכמה, עצמה וחדשנות.
כמו במנהרת זמן, מתחילים מסיקור הרכב הראשון, שדומה לכרכרת סוסים, שנוצר על ידי פרדיננד פורשה, בכבודו ובעצמו, ב-1898 כאמור, ה- Egger-Lohner electric vehicle C.2 Phaeton, שכמותו יוצרו ארבעה בלבד.
המהירות המירבית היתה 35 קמ"ש, כשהיה חדש, המנוע הפיק 3-5 כוחות סוס, וטווח נסיעתו היה 80 ק"מ.
משם, מדלגים מרכב לרכב לאורך התקופות והאבולוציה, דרך התרשמות מהחדשנות והטכנולוגיה, החשיבה ההמצאתית והיצירתיות, וזאת עד לרכבים המודרניים ביותר.
ערכי המותג, שהפכו במרוצת השנים ל- DNA שלו, מקבלים התייחסות רבה במוזיאון.
העקביות – מראה את הדגם הקלאסי ביותר של פורשה, ה-911, שמחד, מוצגת בו האבולוציה שעבר במרוצת 51 שנות קיומו, כאשר ישנם לא פחות משבעה דורות לאייקון המוטורי הזה. מאידך, העיצוב בבסיסו נותר דומה במרוצת השנים, והקווים הפכו קלאסיים ומושא תשוקתם של רבים ממעריצי המותג הספורטיבי.
דגם עקבי נוסף שעוצב על ידי מהנדסי פורשה, הינו דווקא מוביל ההמונים – הפולקסוואגן חיפושית. דגם זה, שמכר ברחבי העולם כ-21.5 מיליון יחידות מאז שאבי אבותיו נולד, לפני מלחמת העולם השנייה, אי שם בשנת 1938, עד שהתפתח דגם החיפושית, כפי שאנו מכירים כיום, בשנת 1950, ואשר ירד מפס הייצור האחרון בעולם לא לפני שנת 2003.
דגם זה היווה השראה לפורשה 356, שנולדה בסמוך ללידת החיפושית הראשונה, ובהחלט ניתן לראות בקוויה את מוצאה. בלב הרכב שכן מנוע הפולקסוואגן, ששופר והספקו עלה לכדי 35 כוחות סוס, מה שסייע לרכב להגיע ל-135 קמ"ש סופיים ומאד מכובדים לתקופה.
רכב זה היה הבסיס לשיפורים שעשה היצרן, תוך שהוא מוציא דגמים משופרים של ה-356 עם השנים שחלפו.
אחד הדגמים הבולטים הוא ה-550 A ספיידר, שיוצרה בין השנים 1953-1956, כבר הגיעה לשיאי מהירות של ממש, כ-240 קמ"ש, והתפרסמה היטב וזכורה בעיקר בעקבות התאונה בה מצא ג'יימס דין את מותו, במכוניתו שלו מסוג זה, בשנת 1955.
יוצאים
מוזיאון פורשה בשטוטגרט מהווה אטרקציה לחובבי הרכב וגם למי שלא. יש כאן עיצוב אדריכלי מדהים, פסלים קינטיים בצורת מכוניות פורשה לדורותיהם, היסטוריה וערכי מותג, שהפכו לחלק ממנו, ושמאפשרים למותג הזה להיות כל כך נחשק ואקזוטי, גם 120 שנים אחרי לידתו.
הכותב, עו"ד בהשכלתו, ניהל בעבר את מותגי היוקרה יגואר ואלפא רומיאו, וכיום הינו הבעלים של
EVEN BETTER, ייעוץ וקניינות פרימיום tal@evenbetter.co.il