google-site-verification: googlef123004bcea29bff.html הפחתת שיעור המע"מ נראה כפתרון מפתה לטוו | Bankaut Pratit
top of page

הפחתת שיעור המע"מ נראה כפתרון מפתה לטווח המיידי, אך אינו כזה לטווח הארוך!
כתב: רו"ח ראובן שיף

 

 

 

 

 

ב-1.10.2015 הופחת  שיעור המע"מ ב-1% מ-18% ל-17% וכמו כן שיעור מס החברות יופחת
ב-1.1.2016 ב-1.5% מ-26.5% ל- 25%. המניעים למהלך זה, כפי שהוצגו על ידי ראש הממשלה ושר האוצר מטרתם הינם עידוד הצמיחה. זהו אפוא מהלך משמעותי אותו מקדם שר האוצר כחלון וניתן בהחלט לומר כי הוא עושה מאמצים לעמוד בהבטחותיו לציבור בוחריו להילחם ביוקר המחיה.
באשר להפחתת שיעור מס החברות, אזכיר ואומר כי לפני כ-8 שנים הובטח לנו על ידי שר האוצר דאז, בנימין נתניהו כי מס החברות יירד עד לשיעור של 18%, בדומה לשיעור מס החברות הנהוג ברוב מדינות ה- OECD.  אולם מאז לא רק שהשיעור לא ירד, אלא שהוא אף עלה מ-25% ל-26.5%, ועתה הוא מתעתד לרדת שוב ל-25%. מי שייהנה מכך הם אותם יזמים ומשקיעים, התורמים לצמיחה ומספקים מקומות תעסוקה רבים ורבה תרומתם למוניטין שלנו ברחבי העולם.  משמע,  המהלך של הורדת מס החברות הינו אכן חיובי ובתנאי שהוא תחילתה של מגמה ליישור קו עם מדינות ה- OECD  ולא איזה "גימיק" חד  פעמי.
לא כך הדבר באשר להפחתת המע"מ , אשר לגבי חיוניותה אני מאד מסופק.
אקדים ואומר, כי בשנים האחרונות אנו עדים לגל מחאות צרכניות כגון: מחירי הדיור ומחירי המזון ועד לבריחתם של צעירים לברלין וליעדים נוספים באירופה ובצפון אמריקה. אין עוררין על העובדה שמחאות אלו הן שהביאו את ראש הממשלה ושר האוצר למסקנה לפיה הם חייבים למצוא מזור לבעיית יוקר המחייה ולמגמת ההאטה בצמיחה באופן כזה שהפתרון ייעשה במהירות וביעילות.      אני סבור, כי היעד  של המלחמה ביוקר המחיה,  אותו חרטה על דגלה מפלגתו של שר האוצר הוא זה שגם שהוביל אותו למשרד האוצר ובשל כך הוא נחוש להביא תשואה מיידית לציבור.
 
 
הפחתת המע"מ לשיעור של 17% משולה בעיני לאקורדיון. 
לא בכדי אמר השר כחלון: " אנחנו מפחיתים עכשיו את המע"מ כי אנחנו מקווים שאנחנו על קרקע מוצקה, אבל אם יתברר שלא, אל תמהרו להתיידד עם מע"מ 17%, כי הוא עוד יעלה בחזרה למעלה"
דברי השר מעוררים בי תהייה מטרידה: מדוע לא לחסוך את "האקורדיון" הכלכלי הזה ולהתוות מראש דרך יציבה וארוכת טווח?  זאת ועוד, הפחתתו של 1% בשיעור המע"מ שווה לכ-5 מיליארד שקל שייגרעו מהכנסות המדינה. ההנחה האופטימית לפיה כלל הצרכנים ירוויחו מהפחתת שיעור המע"מ אינה נכונה היות וקיימות לא מעט הוצאות שכל אחד ממשקי הבית בישראל מוציא שאינן כרוכות בתשלום מע"מ כגון: תשלומי משכנתא, ארנונה, שכ"ד למגורים, פירות וירקות ועוד, כך  שבפועל הסכום שייחסך לכל בית אב הינו זניח.
כאזרח המדינה וכמי שמלווה ארגונים עסקיים, יזמים פרטיים ועסקים, אני סבור כי יש למצוא ומהר פתרון הולם לבעיית יוקר המחייה. יחד עם זאת, איני סבור שהפחתת שיעור המע"מ היא הפתרון.  זאת ועוד, ב–23 ממדינות ה-  OECD שיעור המע"מ הקיים שם גבוה מאשר בישראל. האיחוד האירופי, למשל, מחייב את המדינות החברות בו, שרובן חברות גם ב -OECD  להטיל מע"מ בשיעור שלא יפחת מ–15%, ורובן מטילות מס בשיעור גבוה יותר. בגרמניה שיעור המע"מ הוא 19%, במדינות סקנדינביה 24%–25 ובהונגריה בשיעור של–27%. כך שאם בשיעור נטל המס  הישיר אנו במקום גבוה ביחס למדינות ה- OECD   הרי שמבחינת שיעור המע"מ מצבנו טוב מאד.
בל נשכח שמע"מ הינו מס עקיף המוטל על שירותים וטובין שחלקם מוצרי מותרות שהשכבות החלשות אינן צורכות אותם. לפיכך, איני סבור כי הפחתת המע"מ אכן תיטיב עם השכבות החלשות כפי שנוטים לחשוב ראש הממשלה ושר האוצר, ומסופקני האם הפחתתו אכן תגיע לכיסם.  
הטבה למצרך במקום הטבה לנצרך! 
אני גורס כי, במקום לנקוט במדיניות של הטבה לנצרך יש לנקוט במדיניות של מתן  הטבות למצרך כדוגמת הסבסוד בתחבורה הציבורית, ההפחתה במחירי החשמל והמים, טיפולי שיניים לילדים  או סבסוד של מוצרי מזון בסיסיים כאלה ואחרים, כך רב הסיכוי שהשכבות החלשות ייהנו מההטבות הללו.
השנים  האחרונות היו ללא ספק שנים מאתגרות בכלכלה הגלובלית בכלל, ובמשק הישראלי בפרט. ההאטה המתמשכת, הרגולציה החונקת, הירידה בביקושים ובצריכה, אלה ואחרים הם רק חלק ממכלול הגורמים שהובילו לכך שהצמיחה במשק ירדה לשיעור הנמוך ביותר מ-2009. לדעתי, מן הראוי כי  ראש הממשלה ושר האוצר יפנו את אותם 5 מיליארד ₪ למתן הטבות לשכבות החלשות  וכן למתן תמריצים ליזמים וחברות רב לאומיות שישקיעו כאן בישראל. ברי לכל כי ביום שישקיעו כאן יותר יזמים ותוקמנה יותר חברות ומרכזי פיתוח , אלו יספקו מקומות עבודה, שיעור האבטלה יקטן והצמיחה תגדל.
בסופו של יום חשוב לזכור כי,  הפחתת שיעור המע"מ, אינה מטרה כי אם אמצעי. המטרה הייתה ונשארה להוזיל את יוקר המחיה ובכך גם להשיב את אמונם של אזרחים ובמיוחד של השכבות החלשות במדינה ומוסדותיה. לדידי, הצלחתה של מדיניות כלכלית חברתית מושכלת מתחילה במתווה ברור וארוך טווח ובתכנית פעולה ישימה, המושתתת על מהלכים מחוללי צמיחה ורווחה כלכלית ולא במתווה של מהלכים פופוליסטיים המשולים לאקורדיון.  
הכותב הינו שותף מנהל וממייסדי  RSM  שיף הזנפרץ ושות' רואי חשבון , נשיא לשכת רואי חשבון לשעבר.

Reuven Shiff.JPG
bottom of page