מגדר ומיניות בבוטאן
מאת : אושיק פלר
איך תגיבי אם באמצע לילה יגיח אל חדר השינה שלך בחור צעיר שירצה לתנות אתך אהבים? ומה תעשה אתה אם תפגוש בחורה שמוצאת חן בעיניך? ומה תעשי את? בחברות ובתרבויות שונות בעולם מקובלים מנהגי חיזור שונים ומשונים. מה שנראה מקובל ונורמטיבי בחברה אחת עשוי להישמע מופרך והזוי בתרבות אחרת, ומה שמקובל בתקופה אחת לא יעלה על הדעת בתקופה אחרת. לזמן ולמקום יש משמעות רבה בכל מה שקשור למנהגים שבינו לבינה. התשובות לשאלות ששאלתי כאן מקבלות בבהוטאן תשובות יותר ממפתיעות, עבורנו שחיים בחברה המערבית. בחור שמכיר בחורה שמוצאת חן בעיניו בהחלט לא מגיע לחדר השינה שלה בלילה בהפתעה. נכון? בבהוטאן התשובה היא שונה.
בגיליון הקודם סיפרתי לכם שבהוטאן היא מדינה קטנה ומאוד מיוחדת בדרום מזרח באסיה שמודדת את האושר של התושבים שלה באופן קבוע. אחרי שתשמעו על כמה מהמנהגים שם תגיעו למסקנה שזה בהחלט לא הדבר היחיד יוצא הדופן במדינה הזאת. הפעם אספר קצת על נשים וגברים ובעיקר על מה שביניהם.
אחד ממנהגי החיזור שהיו נפוצים עד לאחרונה בבהוטאן נקרא "צייד לילי" (Night hunting) – אפילו שמו של מנהג החיזור הזה ייחשב אצלנו בעייתי בלשון המעטה.
ובכן, כשבחור בוטאני פוגש בחורה בוטאנית שמוצאת חן בעיניו, הוא מבקש להתקרב אליה ולקיים איתה קשר. זו יכולה להיות בת הכפר שלו, או לחילופין, בחורה שהכיר בזמן פסטיבל או אירוע המוני אחר בו מתקבצים אנשים רבים מהסביבה ונוצרות אינטראקציות חברתיות רבות. הוא יכול להיות בן 15-16 או יותר והיא יכולה להיות בת גילו. אם כך, בלילה הוא לוקח סולם, מברר היטב היכן היא גרה ומטפס אל חדר השינה שלה. הבתים בבהוטאן בנויים בשלוש קומות. קומת המגורים היא הקומה השנייה. לאחר שיגיע למעלה הוא נכנס אל חדרה באישון לילה ו.... כאן יש יותר מאפשרות אחת. אם היא לא מעוניינת היא תרים את קולה והוא יברח כל עוד נפשו בו. ואם היא כן מעוניינת? הם יבלו במשותף במיטתה עד שעות הבוקר ואז, בטרם יעלה השחר הוא ייצא מביתה כדי שההורים שלה לא ימצאו אותו במיטתה. אם ימצאו אותו בחדרה הוא ייאלץ להתחתן איתה.
עד לפני שנים לא רבות המנהג הזה היה נפוץ ומקובל בבהוטאן. היום, מעט פחות. ועדיין, כל בחור ובחורה שתפגשו שם, לרבות צעירים יידעו לספר לכם על חוויות ה'צייד הלילי' שלהם וסביב המנהג הזה מסופרים סיפורי פולקלור רבים שלקוחים מהמציאות המקומית. כך שמעתי על ההוא שבמקום להגיע לחדר של הנערה שביקש את קירבתה הגיע בטעות לחדר של אחותה, או גרוע בהרבה, של ההורים שלה!! הכי הרבה תשמעו על תאונות – כי הרי לעלות על סולם באמצע הלילה יכול להיות די מסוכן. שמעתי על זה שנפל מהסולם ושבר רגל, ועל זה שניסה פעמיים והתייאש, וגם על זה שהגיע קצת שתוי ולא התעורר בבוקר והתחתן עם החברה של רופה, הבחורה המקסימה שפגשתי שם ועוד ועוד. בתרבות הבהוטאנית לא מדובר במעשה לא ראוי, ההורים והסביבה יודעים ועוצמים חצי עין, והכי חשוב – המנהג מתקיים רק כל עוד יש הסכמה הדדית אמתית, הנערה בהחלט יכולה לסרב ולהרים את קולה בצעקה, ואז אוי לבחור שייתפס על ידי אבי הנערה.
מעבר לכך שהסיפור משעשע ומוזר לאוזניים המערביות, יש בו כמובן אלמנטים אנתרופולוגיים מאוד מעניינים, בעיקר בהשוואה לתרבות שלנו – חישבו על האפשרות של מין לגיטימי לפני הנישואים, בחורים וגם בחורות, ברור שלבתולין של הנערה אין חשיבות מיוחדת, חישבו על הגיל שלהם.... ואכן, בבהוטאן נהוגה ליברליות ומתירנות מינית מפתיעה, בוודאי לאור העובדה שמדובר במדינה שהיתה עד לאחרונה מסוגרת מפני העולם החיצוני והשפעותיו, ומדינה שהמסורת היא חלק חשוב וחזק בהוויה התרבותית שלה.
כמעט כל החברות בעולם הן פטריארכליות, כלומר כאלו שהשליטה, הסמכות, מקורות הכוח והכוח עצמו נתונים בידי הגברים. בהתאם לסדר החברתי הזה במוסדות החברתיים בתחומי החיים השונים כמו דת, פוליטיקה, מדע ועוד רבים, ניתן לראות לא רק רוב גברי אלא גם דפוסים של שליטה ופריווילגיות לגברים. מבלי להרחיב ולהיכנס להיסטוריה ולמקורו של סדר חברתי זה אומר רק שזרמי התנועה הפמיניסטית בעולם יוצאים נגדו, חותרים לשיפור מעמד הנשים ופועלים למען קידום זכויותיהן בזירות החיים השונות. בעולם המודרני מתקיימות חברות ספורות ונדירות שאינן פטריארכליות והמטריארכיה נהוגה בהן. לרוב יהיו אלו קבוצות אתניות בודדות או שבטים נידחים כמו שבט המוסו בסין או מספר שבטים בפפואה ניו גיני. בהוטאן היא אחת מהן.
בבהוטאן נהוגה באופן מסורתי מאטריארכיה. מקור המושג הוא ביוונית (MATER= אמא, ARCHEN= שליטה). שני האפיונים הבולטים הנובעים מכך הם:
- הרכוש המשפחתי עובר מאם לבת
- לאחר הנישואים הבעל עובד לגור ביחד עם האישה ומשפחתה המורחבת.
על מנת להמחיש את הכוונה אתן דוגמא. אם במשפחה יש ארבעה ילדים, שתי בנות ושני בנים, בהתאם לסדר החברתית המטרליני, הרכוש יעבור לשתי הבנות במלואו. עיקר הרכוש יהיה בדרך כלל אדמות חקלאיות ובעלי חיים, ואלו יחולקו בין השתיים. כשהבנות האלו יינשאו, בני הזוג שלהם יעברו מכפר מולדתם אל הכפר של האישה שלהן, יגורו ביחד עם המשפחה המורחבת שלהן ויעבדו את אדמות המשפחה שלהן. לעומת זאת, שני הבנים במשפחה יינשאו ויעברו לגור עם המשפחה של בנות הזוג החדשות שלהם. וכעת, צאו וחישבו, כמה כוח יש לאישה שהרכוש נמצא בבעלותה, וזאת לעומת מעמדן של נשים בחברות פטריארכליות מסורתיות המפעילות מגוון צורות של דיכוי נגדן. ההתעמקות בנושא של חברות מאטריארכליות מרתקת ומעוררת מחשבה בנוגע ליכולת של החברה שלנו לאמץ דפוסים מאטריארכליים (לא במובן הרכוש והמגורים, אלא בנושא המעמד של נשים), או בכלל האפשרות לחולל שינוי בסדר החברתי הקיים, משמעותו של סדר חברתי זה ועל איזה ערכים הוא מבוסס.
ובחזרה לבהוטאן, המדינה המיוחדת שאני מספרת עליה, בכתבה זו סיפרתי רק על חלק קטן מאוד מהמסורת והמנהגים הקשורים לגברים ונשים. על נשים שמתחתנות עם כמה אחים, על היעדר שמות משפחה (כן, כן) ועל עוד – בהזדמנויות אחרות. ואתם... בפעם הבאה כשתפגשו בחור או בחורה שימצאו חן בעיניכם, אנא מכם, בשום אופן אל תנסו מנהגים ששייכים לחברות ותרבויות אחרות.