google-site-verification: googlef123004bcea29bff.html
top of page

נאמן למקור? רוכשי מכוניות בעידן המודרני

​טל אבן, Even Better, חחעוץ וקניינות פרמיום 

המהפכה בענף הרכב של השנים האחרונות מדברת על המעבר להנעה חשמלית ועל התקדמות בפיתוח הרכב האוטונומי, אך רחוקה מלהסתכם רק באלה; גם שיקולי הלקוח השתנו, לצד הגורמים שמניעים אותו לסגירת עסקה.

לפניכם כמה מהסיבות לכך.

---

חשמל

ההנעה החשמלית ברכב החלה עוד בשנות ה-20 של המאה ה-19, כבר אז פותחה כרכרה חשמלית, אך הרכב החשמלי הראשון שהוכר ככזה, יצא עשרות שנים לאחר מכן, בשנת 1890.

למרות זאת, טסלה נחשבת ליצרנית הרכב הכל-חשמלי המודרני הראשון בהיקפים גדולים, כשחשפה את דגם הרודסטר, כבר ב-2008.

מאז יצאו מספר דגמים של יצרנים שונים ברחבי הגלובוס, שלא באמת יצרו מהפכה צרכנית, כמו ניסאן ליף, שברולט בולט ורנו זואי.

התרחבות הפעילות של טסלה, לצד פריצת הסכר על ידי עשרות דגמים שהגיעו בעיקר מיצרנים מסין, גרמה למהפכה של ממש. יצרנים אירופאיים, יפנים וקוריאניים הצטרפו לחגיגה החשמלית, ובישראל 2024, כל רכב חדש רביעי שנמכר- הוא חשמלי 100%.  

אוטונומיה

לצד מהפכת החשמל, הפיתוח של הרכב האוטונומי איטי יותר, ונדרש זמן רב עד שנדע שניתן לסמוך לחלוטין על החלטות המחשב בזמן אמת, לצד הקושי שבהגדרת התיעדוף המוסרי של האלגוריתם.

זאת עד שנדע שאת כלל הכבישים מציפות אך ורק מכוניות בהן אלגוריתמים ש"מדברים" זה עם זה ללא התערבות של שיקול דעת אנושי, שמבחינת האלגוריתם הוא נעלם לא צפוי, ועוד נושאים כבדי משקל כמו הטלת אחריות פלילית על ישות משפטית שאינה אנושית שגרמה לנזק בגוף או ברכוש וכדומה.

---

לצד שני נושאים אלה, יש נושא חשוב לא פחות, איתו יצרני הרכב צריכים להתמודד- יצירת נאמנות לקוח ושימורה לאורך דורות של מכוניות.

מדובר בנאמנות המורכבת משלושה רבדים: נאמנות למותג, נאמנות למוצר ונאמנות לטכנולוגיה.

נאמנות למותג

עד לפני כמה שנים, מספר יצרני הרכב ומותגיהם היה מצומצם בהרבה, ומאחורי מרביתם היתה שושלת מפוארת בת עשרות שנים ואף מעבר לכך.

לקוחות רבים פיתחו נאמנות מותגית כה אדוקה, שלעיתים הזמינו את הדור החדש של דגם מסוים "על הנייר", בטרם חשיפתו הרשמית ובטרם שנהגו בו, וזאת בשל חוויה טובה שהיתה להם, ולאור ניסיון מוצלח עם הדור המוחלף של אותו הדגם או המותג;

זה קרה בקרב רכבים עממיים לצד רכבי יוקרה; סביר להניח שגם הטויוטה קורולה הבאה תהיה אמינה, עלויות האחזקה תישארנה סבירות ובעתיד היא תהיה סחירה כמו זו המוחלפת, כמו שמרצדס E קלאס הבאה צפויה לתת חוויית נסיעה יוקרתית, איכותית ובטוחה, והיא תציג את פסגת הטכנולוגיה המוטורית לאותו עת, כפי שעשתה זו שקדמה לה.

בעידן הנוכחי בו קיים היצף של עשרות מותגים חדשים, שאולי צברו כברת דרך ורכשו מוניטין בארץ המוצא, אך עבור הישראלים- מדובר במותג חדש ללא עבר המוכר להם.

לאור הצלחת המותגים החדשים בארץ, בעיקר הסיניים, אנו רואים שזה לא מונע מקהל המטרה לרכוש אמון מהיר במותג החדש, ולהזמין רכב.   

מדובר בתהליך צרכני שהוא הרבה מעבר לחינוך שוק, מדובר כאן בשינוי תפיסתי כולל. תהליך קבלת ההחלטות החדש כמעט שאינו נותן משקל לנאמנות המותגית, שהיתה חלק כה נכבד ממנו עד לא מזמן, ואותה נאמנות נדחקת לתחתית סולם החשיבות בתהליך הרכישה בשוק הרכב 2024.

---    

נאמנות למוצר 

הנאמנות למוצר מגדירה את אופן השימוש, המראה והפונקציונליות של המכונית.

בשל נאמנות לקוחות למוצר, יצרני רכב לא ימהרו לשנות דגם מוצלח, ולכן ניתן לראות שהעיצוב החיצוני של פולקסוואגן גולף, לדוגמא, עבר שינויים קוסמטיים בלבד, לאורך לא מעט שנים ודורות של הדגם הפופולרי. מה שעובד – חבל לשנות.

חינוך שוק לשינוי מוצרי מתבצע לרוב בשילוב עם דרישה נגדית מהלקוחות עצמם; רכבי פנאי, "ג'יפונים" בשפה הרווחת, הפכו פופולריים יותר ויותר במהלך 20 השנים האחרונות; אם רק לפני 8 שנים רכבי הפנאי תפסו כרבע מנתח השוק הכללי של רכבים חדשים בארץ, היום מדובר בלא פחות מ-65%.

הפופולריות שלהם עלתה כשרבים מהלקוחות הבינו שמדובר ברכב יותר מרווח, שישיבה גבוהה ברכב משפרת את השליטה בנעשה סביב, ושאיתו ניתן לטפס מדרכה אם צריך, או לרדת לשביל קק"ל לטיול משפחתי פסטורלי.

בתגובה לכך, גם יתר השוק "חונך" על ידי חלק מהיצרנים, חלקם מציעים רכבי פנאי בלבד (מיצובישי לדוגמא), תוך שהם גונזים את המשפחתית סדאן או את רכב המנהלים, שהיו פופולריים עד מאד ערב המהלך.

כעת עם הפופולריות של הרכב החשמלי, הלקוח צריך לפתח נאמנות למוצר, לטעינת הסוללה הממושכת, ולאופנה החדשה ברכבים חדשים בכלל - מיעוט הכפתורים הפיזיים בחלל תא הנהג, ותפעול רוב מערכות הרכב דרך המסך הראשי ודרך תפריטי משנה מרובים, מה שבמקרים רבים מתגלה כמסורבל לתפעול בעת נהיגה, ואף מסכן את הנוסעים בשל כך.

התפעול המורכב עלול לאתגר את הנאמנות המוצרית בקרב לקוחות, להם השינוי לא נוח, ויתכן שיחפשו בעתיד משהו הקרוב יותר למה שהכירו ואליו התרגלו בעבר.

---

נאמנות לטכנולוגיה
הטכנולוגיה החדשה היא זו שממהרת לצרף לקוחות חדשים ולשכנע אותם לרכוש את הרכב החדש.

במסגרת הטכנולוגיה ניתן למצוא מערכות מתוחכמות, אבזור יוקרתי וגם מערכות הנעה מתקדמות, שניתן היה למצוא עד כה בעיקר בכלי רכב יקרים בהרבה, אם בכלל, ואלה מחמיאים עד מאד לנהג ולנוסעים.

רכב במחיר עממי יכול שיכיל היום חשמל המתפעל את המושבים, את תא המטען, את החימום והאוורור במושבים, את הגגות הפנורמיים הנפתחים ועוד.

לצד אלה, מערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות הפכו לחלק אינטגרלי במפרט הסטנדרטי- כמעט בכל רכב חדש.

מערכות הינע ומנועים חשמליים מאפשרים כיום ביצועים שהיו עד לא מזמן נחלתן של מכוניות אקזוטיות יקרות, וכיום הם נחלתם של רכבים עממיים רבים.

הנאמנות לטכנולוגיה היא הקלה ביותר להשגה, וסביר להניח שגם ברכב הבא הלקוח יצפה לקבל רכב המאופיין ברמות גבוהות של אבזור, בטיחות וביצועים, לפחות כמו אלה שהיו ברכב הקודם.
---
סיכום

נאמנות מותגית קלאסית, שכללה לקוחות קיימים שהיו נאמנים למותג בעבר וכנראה שימשיכו ויהיו נאמנים אליו גם בעתיד, יצרה בטחון רב בקרב יצרנים, שידעו לתכנן היקפי יצור ומחזורי מכירות.

כיום הנאמנות המותגית עברה מהפכה, ובמקרים רבים היא לא קיימת.

כדי לרכוש את הנאמנות המותגית ואת שימור הלקוחות, על המותג להראות לא רק שושלת מפוארת בארץ המוצא, אלא גם יכולת של שמירה איתנה על המחיר ויצירת ביקוש גבוה בשוק המשומשות גם בעתיד, רמת אמינות גבוהה לרכבים, איכות מוצר גבוהה ובחינת אופן ה"הזדקנות" של הרכב לאורך השנים; בקרב המכוניות החשמליות הדבר כולל גם את איכות הסוללה ואורך הטווחים- לאורך שנים.

נאמנות מוצרית של עידן הרכבים החדשים תיבחן אף היא לאורך פרק זמן ממושך. עד כמה הלקוחות מתרגלים לסביבת הנהג החדשה ולתפעול דרך מסכים, עד כמה מערכות ההנעה החשמליות נוחות לתפעול ותחזוקה, לרבות עמדות הטעינה ומשך הטעינה וכדומה וגם - עד כמה נוח התפעול של מערכות הבטיחות האקטיביות.
 

הנאמנות הטכנולוגית היא הקלה ביותר לרכישה, והטכנולוגיה היא זו שנמצאת כיום במקום מאד גבוה בסולם השיקולים שלפני רכישה של רכב חדש;

קל לגייס את הלקוחות עם טכנולוגיה מרהיבה, חדשנית ומחמיאה שהציבה רף חדש ומהווה קפיצה מהותית מהרכב הקודם של הלקוח, דרך אבזור וביצועים שלא נמצאו עד כה בקרב מכוניות עממיות.

tal even.jpg

"אישור הצטרפות למאגר מידע" הפרטים המלאים בתקנון האתר

כל הממלאים טופס רישום באתר זה עושים זאת מרצונם החופשי וללא כל חובה חוקית לכך,  כל המידע הנאסף בטפסי הרישום הוא לטובת דוור למידעים על כנסים והפצת דפי מידע,  המידע ישאר וישמש אך ורק את בעל מאגר המידע וחברות הבנות שלו ולא יועבר לאף גורם אחר, כל המעוניין להימחק מהמאגר, יכול לבצע זאת תוך פניה בכתב לבעל המאגר בכל עתשם מאגר המידע : "מאגר לקוחות ומדוורים קבוצת פיננסים גג, פרטי בעל מאגר המידע: קבוצת פיננסים גג בע"מ ח.פ. 514511252, רח' היסמין 1, רמת גן.

  • Facebook - White Circle
  • Pinterest - White Circle
  • Instagram - White Circle
bottom of page