הבהלה לחשמל
טל אבן, Even Better, ייעוץ וקניינות פרמיום
קצב מכירת הרכבים הכל-חשמליים מהיר במיוחד. הנה כמה טיפים לבעלי רכבי ה- EV החדשים, שיוכלו לחיות איתם בשלווה גם במקרים של צורך בטעינה בתחנות ציבוריות.
התחום התעבורתי עובר מהפך של ממש, ועולם הרכב מתחשמל.
מאגרי הנפט העולמיים הולכים ואוזלים, היקף השימוש באנרגיות חלופיות ובגז טבעי, לטובת ייצור חשמל, הולך ומתרחב, ומכוניות חשמליות או סמי חשמליות מציפות את כבישי העולם, תוך שהן תופסות נתח שוק הגדל באופן אקספוננציאלי.
אלפי מכוניות כל-חשמליות ומעשרות מותגים, הספיקו לעלות כבר בשלב זה על כבישי הארץ, ממשלות בעולם מעודדות עם תמריצים ומענישות עם סנקציות את מי שלא עומד בקצב המהפכה, ורוב יצרני הרכב מצהירים שכבר בשנים הקרובות יינטשו את תעשיית מנועי הבעירה לטובת ייצור עיקרי של מנועים על טהרת החשמל.
ובכן, חשבון פיננסי פשוט ממחיש את הרציונל של המהפכה החשמלית;
המכוניות נהנות ממס קניה נמוך במיוחד, מה שמאפשר לקבל, ברוב המקרים, הרבה אוטו תמורת השקל. עלויות התחזוקה והרישוי זניחות, כמו גם עלות טעינת החשמל אל מול התדלוק שמתייקר חדשות לבקרים.
לצד המחשבון הכלכלי, המכוניות הללו מאד נכונות פוליטית, ירוקות ולא מזהמות.
רק שבדרך לעתיד שקט וירוק במיוחד, ישנם כמה צווארי בקבוק הקשורים לנושא הטעינה הציבורית, שיש לקחת בחשבון כשקונים אחת כזו.
חשוב גם לציין, כי בטווח הקצר, בו המכוניות חדשות, טווחי הנסועה שמאפשרות הסוללות ארוכים באופן יחסי (גם אם נמוכים לרוב מהטווחים המוצהרים על ידי היצרנים) לטווחים שוודאי יתקבלו בעתיד מסוללות שעברו אלפי טעינות, במיוחד אלה המהירות.
כמו כן, מתעוררות שאלת עלויות החלפת הסוללות המאד יקרות מחוץ לאחריות (הארוכה) שמלווה אותן, ושאלת מלאי סוללות שיהיו למכוניות העכשוויות, אל מול סוללות שייבנו לפי טכנולוגיה עתידית, כ- 8 או 10 שנים מעתה, שאלות שתתבהרנה רק בעתיד.
---
בדיון בנושא רכב חשמלי, אחת השאלות הנשאלות מייד לאחר שאלת המחיר, היא "מהו הטווח"?
מכוניות חשמליות 100% צריכות להתאים ללקוחותיהן ולאופן השימוש בהן, ודורשות שימוש מושכל ומתוכנן.
מכוניות פלאג-אין יכולות לאגור אנרגיה, ולנוע על חשמל בלבד בתוך ערים, וביניהן לנוע באמצעות מנוע בעירה פנימית (בנזין או דיזל), שם רמת הזיהום נותרת כמו שהיא ברכב שאינו חשמלי למחצה, אך לא מתעוררת איתן "חרדת טווח".
מכוניות חשמליות שמעניקות טווח ריאלי של 400 ק"מ ומעלה, תשמשנה את בעליהן ברוב המכריע של המקרים מבלי שבעלי הרכבים יחוו חרדה שכזו. עם תכנון נכון, ניתן לטעון בלילה בטעינה ביתית, לצאת ולטייל, לשוב הביתה ולטעון.
עם זאת, טיולים ארוכים במיוחד ולאורך מספר ימים, דורשים תכנון ושימוש בתחנות טעינה ציבוריות, ושימוש בהן, נכון להיום, מצריך ידיעה מוקדמת של מספר נושאים קשורים.
אז אחרי גמיעת אלפי קילומטרים בשלל מותגים וסוגים של כלי רכב חשמליים עם יכולות שונות וטווחים שונים שאפשרו הסוללות, ועצירה בעשרות תחנות טעינה ציבוריות מצפון לדרום, הנה מה שלמדתי מהתשתיות של הטעינה הציבורית הפרוסה בישראל, נכון להיום.
---
מיקום בחניונים של מרכזי קניות וקניונים
חלק ממיקומי תחנות הטעינה נמצאים בחניונים אלה. חניונים אלה עובדים בשעות מסוימות ונעולים בשאר, ללא גישה לתחנות הטעינה מעבר לשעות הפעילות.
כניסה לחניונים לצורך טעינה כרוכה לרוב בתשלום עבור חנייה בחניון, כשאר הרכבים שחונים שם.
חניות ייעודיות לטעינה - תפוסות
בסמוך לתחנות הטעינה ישנן חניות ייעודיות לרכבים הטוענים. חניות אלה תפוסות במקרים רבים, אם על ידי רכבים חשמליים אחרים הנמצאים בתהליך טעינה, על ידי רכבים חשמליים שחונים שם לאחר שסיימו טעינה או ללא שביצעו טעינה כלשהי, או על ידי רכבים שאינם חשמליים כלל.
במקרים אלה לא ניתן להתקרב עם הרכב לתחנת הטעינה, גם אם היא פנויה לטעינה באותה העת.
עמדות תקולות
בחלק מהמקרים מדובר בעמדה שאינה עובדת. מומלץ להיכנס לאפליקציה של אותו מפעיל על מנת לוודא שהעמדה תקינה (וגם פנויה באותה העת של הבדיקה).
קיבולת
מומלץ לברר מראש בכל מיקום כמה קילו וואט/ שעה יש באפשרותכם לטעון, וחשוב לדעת שגם במיקום המצויד בכמה עמדות מהירות, לא ניתן לטעון בו-זמנית מספר מכוניות בטעינה מהירה.
זמן טעינה
רוב כלי הרכב החשמליים מצוידים בסוללות הניתנות לטעינה מהירה בטווח האפקטיבי שלהן (20 ועד ל-80 אחוזי טעינה) תוך כ-25 ועד 50 דקות.
משך זמן זה ממושך יחסית, במיוחד אם יש צורך בהמתנה בתחנת הטעינה עד שרכבים קודמים יסיימו אותה. הדבר דורש תכנון מוקדם לגבי הפעילות בזמן הזה- מסעדה, קפה ממושך או מעבר על מיילים. ההרגל לתחנות דלק בהן השהות אורכת דקות ספורות בלבד – אינו רלוונטי יותר.
הפסקת טעינה ללא התרעה מוקדמת
למרות שרוב האפליקציות של חברות הטעינה מציגות על המסך הסלולרי את אחוזי הטעינה ומשך הזמן הנותר הדרוש, מומלץ לבדוק מדי פעם אם תחנת הטעינה אכן מטעינה. ישנם מקרים בהם מופסקת הטעינה ללא הודעה מראש, סיטואציה הדורשת זמן נוסף להשלמת הטעינה.
---
כמות המכוניות החשמליות על הכבישים עולה בקצב מרשים.
הן מציגות עלויות תפעול זולות במיוחד והן ידידותיות לסביבה. רובן מציגות שילוב מצוין של אבזור (כולל בטיחותי) – טווח לטעינה- כוח מנוע- מחיר.
מעבר לכך, לכל בעלי הרכבים החשמליים יש לפחות עמדה פרטית אחת לטעינה יומיומית, וגם טווחי הנסועה בין טעינות עולה, ככל שהתעשייה הזו משתכללת ומתקדמת.
ברוב השימושים היומיומיים לא תידרש כלל טעינה ציבורית, והטעינה הביתית תספק, אך בטיולים ארוכים ולאורך ימים, יפגוש בעלי הרכב החשמלי את התחנות הציבוריות המהירות, בהן גם עלות הטעינה יקרה יותר ממה שהורגלו בטעינה הביתית.
למרות שמערכת הטעינה הציבורית משתכללת ופריסתה הגיאוגרפית של העמדות משתפרת ככל שעובר הזמן, עדיין קיים פער אל מול התשתית הנדרשת לאור קצב המכירות האינטנסיבי של הרכבים החשמליים.
תופעת כלי הרכב החשמליים היא לא פחות ממהפכה, ותחילתה של מהפכה, כל מהפכה, כרוכה לרוב בחבלי לידה, אותם חשוב להכיר בטרם רכישה.

