google-site-verification: googlef123004bcea29bff.html
top of page

טעון תרגול – המכונית החשמלית הראשונה שלכם

טל אבן , Even Better, קניינות פרמיום

 

 

 

 

תעשיית כלי הרכב החשמליים, להם יתרונות רבים, דוהרת קדימה.

יחד עם זאת, יש מספר נושאים שיש להכיר ולבחון עוד לפני הרכישה. חלקם קשורים לבחירת הרכב הנכון והמתאים, אחרים לתכנון מסלולי הנסיעה והיערכות והאחרון – לנהיגה עצמה.

הנה מדריך קצר שחשוב שתקראו, לפני שאתם רוכשים את הרכב החשמלי הראשון שלכם.

--- 

ענף הרכב עובר מהפכות רבות; רכישות הופכות להיות דיגיטליות ומערכות הבטיחות האקטיביות נועדו להחליף את הנהג- גם אם באופן חלקי בלבד, בשלב זה.

בעתיד צפויה אוטומציה מלאה של מכוניות, שתנועתן תתבצע באמצעות שליטה ובקרה שתנוהלנה על ידי אלגוריתמים.

יחד עם זאת, המהפכה המוחשית ביותר בענף התרחשה בעקבות המעבר ממנועי בעירה פנימית למנועים חשמליים;

אם רק לפני כשלוש שנים, שיעור כלי הרכב החשמליים החדשים שנמכרו בישראל מכלל הרכבים הסתכם בפחות מאחוז בודד, הרי שכיום מדובר על כ-17 אחוזים מכלל המכוניות החדשות שעולות על כבישי ישראל.

הצפי הוא שעד לשנת 2030, שיעור המכוניות החשמליות החדשות שתימכרנה, יעמוד על לא פחות מ-90 אחוזים.

כל עוד החשמל זול משמעותית מדלק או סולר, ועלויות התחזוקה נמוכות משמעותית, בעיקר בשל העדר מערכות כמו משאבות ושמנים מסוימים, הרכבים החשמליים מככבים.

בשל כך, רבים מהנהגים רכשו, או שעתידים לרכוש בזמן הקרוב, את רכבם החשמלי הראשון.

בין אם מדובר ברכב יוקרתי עם מנוע עוצמתי, כזה שמפיק 500 סוסים ויותר, או שמדובר ברכב עממי שהספק מנועו עומד על כ- 200 כוחות סוס או אף פחות מכך, נהגי כלי הרכב החשמליים יצטרכו לסגל לעצמם דפוסי נהיגה חדשים, לבצע תכנון של הנסיעות ולהקנות לעצמם הרגלים חדשים.

להלן רשימה של 10 נושאי "הכן עצמך למכונית חשמלית", שחשוב שתכירו לפני שאתם מתחדשים עם אחת:

 

בחירת הרכב הנכון

  1. הסוללות ברכב החשמלי דומיננטיות מאד במשקלן ובגודלן.

אם אתם עתידים לרכוש רכב חשמלי שתוכנן ויוצר מראש כדגם חשמלי, ולא מבוסס על פלטפורמת דגם הלוגם בנזין או סולר, סביר להניח שמהנדסי החברה תכננו סוללה דקה ורחבה, המוצמדת לתחתית המרכב, ולכן הרכב יהיה מרווח בהרבה ונוח לצרכים משפחתיים.

ברוב המקרים גודלו ונפחו של תא המטען כמעט שאינם נפגעים, בשל מיקום סוללות חכם ושטוח.

כמו כן, תעלת הינע גבוהה המוכרת (ומפריעה) בעיקר למי שיושב במרכז המושב האחורי, ברוב המקרים איננה.

 

2. אם אתם רגילים להתקין וו גרירה על הפגוש האחורי, כדי לגרור עגלה, קרוואן או מתקן לנשיאת אופניים, חשוב שתבדקו מראש אם זה אכן מתאפשר בדגם הרצוי. לעיתים הסוללה מותקנת קרוב מאד לפגוש, והדבר שולל את האפשרות להתקין וו.

 

3. תפעול דרך מסכים.

כלי רכב חדשים רבים, ובעיקר החשמליים, נוטים לרכז את כלל תפעול מערכות הרכב במסך מרכזי עצום.

הדבר מרשים ונראה עתידני, לצד שמירה על מינימליזם עיצובי בתא הנהג. יחד עם זאת, הדבר לא תמיד נוח לתפעול מהיר בעת נהיגה, ומבט ממושך אל עבר המסך עלול להיות מסוכן.

חשוב שתשימו לב עוד באולם התצוגה, ולאחר מכן בנסיעת המבחן, שהתפעול והשליטה בכלל המערכות החשובות והשכיחות ברורים לכם, ושהדבר לא מסכן אתכם בעת נהיגה.

4. עוצמת המנוע, האבזור והטווח.

במקרים רבים, מכוניות חשמליות מציעות, לצד מספר רמות גימור ואבזור, גם כמה מנועים עם עוצמות והספקים שונים, לצד סוללות בקיבולות שונות המתאימות לטווחי נסיעה שונים.

כאן אתם צריכים לחשוב מה באמת חשוב לכם;

 

5.אבזור

החלטה לגבי רמת אבזור כזו או אחרת היא אינדיווידואלית. אתם תחליטו עד כמה אתם משתמשים בגג נפתח, אם ריפודי העור הם הכרח, או עד כמה חיוני חימום המושבים.

 

  1. מנוע / מנועים

לגבי הבחירה במנוע או במנועים בהם מצויד הרכב (הגרסה החזקה מגיעה לרוב עם הנעה כפולה, מנוע נפרד ה"מטפל" בכל אחד מהצירים), צריך לדעת שאמנם כיף להאיץ עם רכב חשמלי חזק במיוחד, מעמידה או בעת עקיפה, רק שהדבר דורש מיומנויות נהיגה.

סביר להניח שתתרגלו לנוע ברכב שכזה בקצב מהיר יותר ממה שמאפשר החוק, וגם החשמל בסוללה אוזל בקצב דרמטי, כשמרבים ללחוץ לחיצות הגונות על הדוושה הימנית.

לעיתים דווקא הגרסה המתונה תתאים לכם יותר עם כוח שהוא בהחלט מספק, היא תאפשר טווח נסועה גדול יותר, היא תיתן תמורה גבוהה יותר לשקל, וגם תשמור על רישיון הנהיגה שלכם בתוקף.

 

 

  1. סוללות

במקרים רבים דגם חשמלי מוצע עם מספר סוללות שונות, להן טווחי נסועה שונים. גם אם אופי הנסועה שלכם הוא עירוני בעיקרו, וגם אם אתם ממעיטים בנסיעה באופן כללי, תמיד כדאי להצטייד בסוללה המאפשרת טווח מוגדל, כפי שיובהר להלן, כל עוד ההפרשים במחיר אינם דרמטיים.

---   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תכנון נסיעה ומסלולים   

 היערכות ותכנון

כל עוד ציר הנסיעה שלכם ידוע מראש, מהבית- לעבודה וחזרה למשל, לא צפויות שום הפתעות. טיול עם המשפחה בסוף השבוע כבר דורש היערכות מיוחדת ותכנון מראש; היכן להטעין, מתי להטעין ומה תעשו בעת ההטענה.

במקרים צפויים פחות, קחו בחשבון שתחנת הטעינה בה חשבתם לטעון את הסוללה תפוסה, אינה בשימוש או שאינה מצליחה להסתנכרן עם הרכב שלכם.

מצבים אלו עלולים להקים לא רק תופעה המכונה "חרדת טווח", כי אם גם "חרדת טעינה" – האם אכן אוכל להטעין את הרכב בתחנה הקרובה.

בשל כך, נדרש תכנון קפדני של ציר הנסיעה, תוך שאתם דואגים לעבור דרך תחנות טעינה, וגם לשמור רזרבות של קילומטרים ליתר ביטחון.

נסיעה ברכב חשמלי היא במקרים רבים מדודה, ומבטלת את היכולת להאריך ספונטנית את המסלול שלכם, או את האפשרות לעקוף פקקים בדרכים חלופיות למשל.

 בדיקת מצב טעינה

גם אם חיברתם את הרכב למטען, וכדי להעביר את הזמן של הטעינה, הלכתם למסעדה סמוכה, כדאי לבדוק מדי פעם את מצב הטעינה, פיזית בעמדה או דרך אפליקציה ייעודית.

במקרים רבים הטעינה מפסיקה מסיבה כזו או אחרת, וזמן ההמתנה מתבזבז לחינם.

הערה זו נכונה גם לטעינה ביתית, טעינת לילה. גם כאן לעיתים יש הפסקות בטעינה, ולא תרצו לקום בבוקר ורגע לפני שאתם יוצאים לעבודה, למצוא לפתע שהסוללה לא נטענה בלילה, ועומדת על 5 אחוזי טעינה.

---

אופי נהיגה שונה ממה שהכרתם

  •         מנוע חשמלי פועל באופן שונה ממה שהכרתם. המומנט והכוח הזמין מגיעים מייד, וצריך להתרגל לתגובות הנחושות של דוושת התאוצה. ברוב המקרים תאוצת הרכב טובה בהרבה ממה שהכרתם, באופן שצריך להתרגל אליה מבלי שתסכנו את עצמכם ואת הסביבה.

  •       כמו שהרכב מאיץ באופן שונה, גם הבלימה משתנה. משקל רב יותר של הסוללות נשען על מתלי הרכב ועל גלגליו, לכן התגובות שונות, במיוחד בנהיגה דינאמית, כמו גם פעולת הבולמים והשיכוך. מרכז הכובד עצמו נמוך לרוב, ודווקא משפר את אחיזת הכביש, במיוחד בגרסאות כפולות ההנעה.

  •         נסיעה ברכב חשמלי שקטה במיוחד, לאור העובדה שהמנוע חרישי. כאן בולטים יותר רעשי כביש, רוח ומהסביבה, וגם מערכת שמע טובה במיוחד, תהיה מוערכת יותר מאשר ברכב רגיל.

חשוב לבדוק כבר בנסיעת המבחן ולפני הקנייה, שהשקט נשמר בתא הנוסעים גם במהירויות שיוט בכביש המהיר.

  •  בלימה בדוושה אחת. מכוניות חשמליות מצוידות במערכת בלימה רגנרטיבית, המסייעת בבלימת הרכב ואגירת אנרגיה וטעינת הסוללה אגב כך. התאוטה מתרחשת בעת עזיבת דוושת התאוצה, ומתפקדת כתחליף או כסיוע לשימוש בדוושת הבלם.

חלק מהדגמים מאפשרים רמות שונות של בלימה, וחלקן מגיעות עד לעצירה מוחלטת, לקראת רמזור למשל. קל ונוח להתרגל לתפקוד של מערכת שכזו, שגם מפחיתה מהבלאי של מערכת הבלימה ברכב.   

---

טיפים כללים

אחרי שתתרגלו את הנסיעה ברכב החשמלי החדש שלכם, קחו בחשבון שרכבים מסוימים מופעלים כבר עם דריכה על דוושת הבלם, והרכב במצב פועל. כמו כן, בשל מיקום הסוללות בסמוך למרכב התחתון, שימו לב שלא לאתגר את הרכב עם טיפוס על מדרכות, או עם מעבר מעל לסלעים. תיקון והחלפת סוללות עלול להיות עניין לא פשוט ויקר עד מאד.

---

סיכום

התחבורה החשמלית דוהרת קדימה, כשבשנים האחרונות אנו מוצאים עשרות רבות של מותגים חדשים וותיקים, שמסתערים עלינו עם דגמים חשמליים.

יש הרבה מאד יתרונות לכלי רכב חשמליים, רק שלצידם צריך להכיר גם במגבלות מסוימות הקשורות בתפעול, בתשתיות ובניהוג, ובעיקר בשינוי חלקי של הרגלי הנהיגה.

sop-resize-200-טל אבן-1.jpg
pexels-daniel-andraski-11554746.jpg
pexels-vladimir-srajber-17345648.jpg
pexels-jack-s-9469484.jpg
bottom of page