google-site-verification: googlef123004bcea29bff.html
top of page

תנועה עתידית

טל אבן, Even Better , ייעוץ וקניינות פרמיום

ענף כלי הרכב עובר מהפכה, שממש לא מסתיימת במנוע חשמלי שבא כדי להחליף מנוע בעירה פנימית.

הנה הצצה קלה לרכב העתיד, החונה ממש מעבר לפינה.

---

המכוניות הכל- חשמליות BEV (Battery Electric Vehicle) באו לעולם כדי לעשות מהפכה של ממש בעולם הרכב.

מדובר באופן נהיגה שונה מזה אליו הורגלנו לאורך עשרות שנים, והוא כולל תאוצה מיידית ובמקרים רבים מהירה במיוחד ובלימה רגנרטיבית.

לצד אלה, התרגלנו בו להתנהגות שונה בכביש המפותל (עקב בלימה בעלת משקל שונה, התנהלות שונה של העברות משקל, מהלך בולם וכדומה), שנובעים כולם עקב עודף משקל בן מאות קילוגרמים שמעמיסות עליו הסוללות.

עדיין, עלויות האחזקה והנסועה נמוכות באופן דרמטי אל מול אלה הכרוכות במנועי בנזין, ולכן קוסמות ליותר ויותר נהגים, ולא פלא שמומחים חוזים שכבר בשנת 2030 יותר ממחצית מכלי הרכב החדשים שיעלו על כבישי העולם, יהיו חשמליים.

---

ובכן, מלבד מהפיכת החשמל בכלי הרכב, יש לא מעט תחומים שהם מהפכניים לא פחות.

להלן אציג חלק מהם.

 

תפעול עצמי של הרכב ללא נהג, באופן אוטונומי לחלוטין.

מהנדסי הרכב עומלים לילות כימים כדי לייצר מכונית שתנהג עצמה באופן עצמאי.

זה ייעשה על ידי מערכות של רדאר, חיישנים ומצלמות, וזאת לצד כתיבת אלגוריתמים וקודים מתוחכמים, שיתנו לרכב "להבין" את כלי הרכב האחרים שנמצאים לצידם על הכביש, את כוונתם, את התשתיות שסביבם, וגם לחזות את התגובות של בני האדם ובעלי החיים.

אלגוריתמים אלה, לצד החומרה שסביב לרכב, צריכים להעניק "תמונה ברורה" בכל רגע נתון, ולהפעיל את דוושות התאוצה, הבלימה וההגה באופן מסונכרן לחלוטין עם כל מה שקורה סביב.

כאמור, שאלות המוסר, התיעדוף והתפיסות האנושיות, לצד הקושי שבקביעת החבות המשפטית והפלילית כשמשהו משתבש, אינן פתורות, בטח לא בשלב זה.

---

בינה מלאכותית  

מטרתה של הבינה המלאכותית, בעיקר בשלב של הסיוע לנהג ולא החלפה שלו, היא לסייע לו לקבל תמונה ברורה לגבי מה שקורה בכביש.

בינה זו תעזור לו לפזר את אלומת האור, כדי שיוכל לקבל תמונה טובה בחשיכה למרחק גדול הרבה יותר, וזאת מבלי לסנוור את הנהג שממול.

מעבר לכך, אם בא לכם לתקוף בלילה, ובמהירות גבוהה, את כביש שוויצריה הקטנה בואך בית אורן, ראיית לילה מבוססת חום תאפשר לכם לחזות את חיית הבר שממתינה לכם על הכביש מעבר לסיבוב.   

בינה מלאכותית קיימת בעוד לא מעט סיטואציות ומערכות ברכב. דוגמה נוספת לכך היא התצוגה העילית המוקרנת על השמשה הקדמית, טכנולוגיה שהגיעה ממטוסי קרב היישר לרכבי נוסעים.

שם תקבלו תמונה ברורה לאן אתם נוסעים, כמה אתם נמצאים במרחק מסוכן מכלי הרכב שסובבים אתכם, תקבלו תדרוך איך ומתי אנו צפויים לפנות בעיקול או לסמטה בעיר, תמונה של המהירות והכיוונים, והכל בגרפיקה ואנימציה מרהיבות.

ואם כבר בטכנולוגיה תעופתית עסקינן, תא הנהג ברכב המודרני הפך למעין תא טייס רווי מסכים עצומים ופקדים, עם המון אנימציה וגוונים.

אם חשתם שתא הנהג המודרני מזכיר לכם משחק מחשב משוכלל ומציאות רבודה (VR), לא טעיתם. גם הטכנולוגיה הזו כבר נמצאת בסביבת הנהג, והופכת את התמונה המציאותית שמלפנים לציור בעל אנימציות מתוחכמות.

--- 

תקשורת

המונח "תקשורת" ברכב הסתכם עד כה בעיקר בבלותוס' או בתפעול מערכת האינפוטיינמנט, לצד תקשורת שכבר היום מאפשרת לרכב לשמש כ"נקודה חמה" על מנת שמשתמשי הרכב יוכלו להשתמש בחיבור ה Wi Fi.

רכב המחר צפוי לתת למונח "תקשורת" משמעות חדשה – התקשורת תתבצע עם כלי רכב אחרים שעל הכביש, תוך שהיא עושה שימוש אינטרנטי לשיתוף מידע עם משתמשים אחרים.

כיום ניתן לראות את תחילת השימוש הזה בתוכנה כמו "ווייז", שעושה שימוש במיקום ובמהירות של כלי הרכב האחרים, כדי להבין שמדובר בתאונה או בפקק תנועה. בעתיד מכוניות "תדברנה" זו עם זו, על מנת להתנהל באופן שוטף, וכדי למנוע הפתעות או טעויות שעלולות להוביל לתאונות דרכים. 

---

בקרה על הנהג

מלבד מערכות בטיחות אקטיביות, שיודעות לבלום, להסיט את ההגה ועוד, יש התקדמות של ממש בפיקוח צמוד על הנהג;

חיישנים ייעודיים ומצלמות בודקים באופן תדיר את אישוניו, עוקבים אחרי כפות ידיו, מנטרים את חדות התנועות והתגובות שלו, וכך קובעות מתי הנהג עייף, ומתי הוא חש לחץ בנהיגה. מערכת קולית יודעת להמליץ, או במקרים מסוימים, אף לנזוף בנהג ולעודד אותו לעצור להפסקת התרעננות.

---

תכנון, ייצור, חיי מדף וצפי תקלות

למתכנני ולמהנדסי הרכב יש כיום טכנולוגיה המאפשרת לנסות ולחזות את החיים השוטפים של כלי הרכב שיוצאים מפס הייצור שלהם. האינטרנט, העדכונים מרחוק (OTA -over the air) והתקשורת הישירה עם מחשבי הרכב, מאפשרים לחזות תקלה ואף להתריע אודותיה בפני הנהג.

כלי זה משמש מנהלי ציי רכב לצד לקוחות פרטיים. באופן זה יכולים אנשי היצרן לצפות תקלות ומחזור חיים של חלק מסוים, לתכנן מלאים של חלפים ואפילו ליצור שיפורים בדגם הבא, המבוססים על התקלות שהתגלו בדגם הקודם.

מעבר לכך, שימוש במדפסות תלת מימדיות מאפשר להדפיס חלקים מסוימים לשם ניסוי באבות טיפוס של דגמים, תוך ניסוי וטעיה. באופן זה יכולים היצרנים לייעל תהליכי ייצור, ולחסוך לא מעט מהוצאות הייצור.

---

המהפכות בתחום הרכב רבות ומגוונות, חלקן החלו להיחשף במהדורות ראשוניות וגולמיות, חלקן תיחשפנה בשנים הקרובות.

הרכב יהפוך יותר אוטונומי, יותר "חושב", ינתח מצבי אמת, ואף יתיימר לתקן את הטעויות האנושיות שלנו.

המכוניות תדברנה זו עם זו ועם הסביבה, ותדאגנה להתריע על פקק תנועה, על כביש מכוסה בקרח או על תאונה שזה עתה קרתה (בהנחה שעדיין תהיינה תאונות דרכים).

אך מעל לכל מרחפת שאלה כבדה עד מאד – גם אם ייכתב האלגוריתם האולטימטיבי שיודע לנהוג את הרכב באופן מושלם, כיצד ייתעדף המחשב בשעת חירום את חייו של משתמש כביש אחד על פני רעיהו, ולפי איזה מוסר אנושי יפעל, אולי של אותו מתכנת שתיכנת אותו.

על כך אין עדיין תשובה טובה אחת וחד משמעית, וניתן רק לזמן להגיד.

tal even.jpg
pic 2.jpg
bottom of page