google-site-verification: googlef123004bcea29bff.html
 

תנועה זורמת

טל אבן: BetterEven , ייעוץ וקניינות פרמיום

תעשיית הרכב נמצאת בעיצומה של מהפכה, והקורונה הופכת את האתגרים למורכבים אף יותר.

הנה כמה דוגמאות לכך.

--- 

אנו עדים בשנים האחרונות למהפכה עצומה, אולי הגדולה מכל, שעוברת תעשיית הרכב העולמית.

בעת שהתעשייה נערכת למעבר לחשמל על חשבון מנועי בעירה פנימית, פיתוח ניהוג אוטונומי של הרכב והגנה מפני מתקפות סייבר, פרצה לה גם מגפת הקורונה והעצימה את הטלטלה.

אז מה עתיד לבוא בתעשייה הדינאמית הזו, ואיך משפיעה עליה הקורונה?

--- 

חשמל

מנועי הבעירה הפנימית מפנים אט אט מקומם למנועים חשמליים.

אחרי למעלה מ-120 שנים בהן תזוזת בוכנות הפכה תערובת של בנזין או סולר יחד עם אוויר לאנרגיה קינטית, מנועים המשודכים לסוללות טעונות חשמל קיבלו פיקוד על הנעת הגלגלים ברכב.

יותר ויותר מנועים וסוללות נמדדים כיום בקילו וואט לשעה (קווט"ש) ולא בסיבובי מנוע (סל"ד) ובהצתה. דיון בתאוצת 0 ל-100 קמ"ש פינה מקומו לדיון בנושא זמני טעינה מ-0 ל-100 אחוזים בסוללה.

עד לפני שנים מספר, מכוניות חשמליות נחשבו נישתיות מאד, שבאו בעיקר לשרת אקטיביסטים שעושים רבות למען שימור הסביבה, ו- early adapters שחייבים לבחון לפני כולם, את הטכנולוגיה העדכנית ביותר.

טויוטה אמנם היתה חלוצת התחום ההיברידי, בו משולב מנוע חשמלי עם מנוע בנזין, אך היתה זו טסלה האמריקאית שהגיעה עם מכוניות חשמליות לחלוטין עם טכנולוגיה עתידנית, שהפכו עם השנים לרכבים נחשקים הנחשבים לסמל סטטוס.

דגמים חשמליים עממיים סבלו בעבר מסוללות לא יעילות, שהטענתן הספיקה לטווח נסיעה קצר מדי ולא יעיל. שיפור מתמיד בטווחי הנסועה, צמצום ניכר במשקל הסוללות ובזמני הטעינה והוצאת גרסאות חשמליות של לא מעט דגמים מוכרים ואהובים, יצרה פופולריות לנושא, שצומחת בקצב אקספוננציאלי.

היסטוריה

לצד כל זאת, רבים לא מכירים את ההיסטוריה המוטורית, המספרת על כך שרכבים מונעי חשמל הגיעו לעולם לפני שהגיעו מנועי הבנזין, ומדהים מכך היה לגלות, עד כמה שהפתרונות העכשוויים נשענים על טכנולוגיה שהייתה קיימת כבר אז, עם התאמות למודרניזציה.

כבר בשנת 1859 הומצאה הסוללה הנטענת. 22 שנים לאחר מכן הגיעה המכונית המזוהה כ"מכונית הנוסעים הראשונה בעולם", כשבקרבה מנוע חשמלי למהדרין.

בריטניה וצרפת היו הראשונות לחבק את תעשיית הרכב החשמלי דרך ייצור המוני.

יותר ויותר כלי רכב חשמליים יוצרו על ידי יצרנים שונים, חלקם שברו שיאי מהירות וטווחי נסיעה לאותה שעה, כשבשנת 1899 הגיע ממציא בשם Camille Jenatzy עם רכבו שעוצב כטיל, כדי להוכיח שהוא מצליח להגיע איתו למהירות שיא שומטת לסתות לאותה העת, לא פחות מ- 106 קמ"ש.

פרדיננד פורשה, מייסד מותג האקזוטיקה משטוטגרט, הגדיל לעשות, ובאותה התקופה אף יצר רכב חשמלי בעל הנעה כפולה, שם מנוע המטפל בכל גלגל בנפרד, רכב שאף שבר שיאי מהירות ומרחקים שנגמעו בטעינה מלאה. הטכנולוגיה הזו חוזרת היום במיטב רכבי הפרימיום החשמליים המודרניים.

ארה"ב נכנסה במלוא העוצמה לפיתוח רכבים חשמליים רק כ-15 שנים אחרי אירופה, וגם תומאס אדיסון מתועד ליד רכב חשמלי שפיתח, בתמונות משנת 1895.

עם פיתוח מכוניות הבנזין הראשונות בתחילת המאה ה-20, ניכר שמכוניות חשמליות לא רק שקטות מהן, אלא גם שהן לא מייצרות ויברציות שאפיינו את לוגמות הבנזין, לצד הריח המוכר שנלווה לכך. יתרה מכך, מכוניות חשמליות הופעלו בקלות, ולא עם התנעה קשה וארוכה, באמצעות מנואלה ידנית בחזית הרכב.

המכוניות החשמליות של אותה התקופה שימשו בעיקר בערים, ודי מהר דבקה בהן סטיגמה של "רכבים לנשים", בעיקר בגלל הקלות שבתפעול שלהן.

אמנם שיא הייצור של רכבים חשמליים בארה"ב קרה בשנת 1910, אולם היעדר פתרון לתשתיות טעינה יעילות, גרם לדעיכתן.

בשל כך, הרכבים החשמליים והסוללות תוכננו כך, שניתן יהיה לבצע החלפות מהירות של סוללות ברכבים חשמליים, עד מצב בו הבעלים רכש את רכבו ללא סוללה, ושילם עבור מנוי טעינה ולפי הקילומטרים שגמע.

אתם לא טועים, העניין נשמע מוכר, איך שהתחילה התעשיה החשמלית העכשווית ברכבים.   

קורונה

עם פרוץ המגיפה, אנו עדים להאצת תהליכים מסוימים שכבר החלו לפניה, לצד חדשים, המייצרים שינויים התנהגותיים וצרכניים.

המגיפה גרמה לבעיות חמורות בשרשרת האספקה, למפעלים להיסגר, לאוניות להיתקע בנמלים שמאוישים רק בחלקם, ולמטוסים להיות מקורקעים; לצד אלה נוצרו בעיות בזמינות כוח אדם (חולה או מבודד), בשל כל אלה נוצר מחסור חריף ברכיבים ובצ'יפים, מניהול מנוע ועד לרכיבים במערכות השמע והמולטימדיה.

בנוסף, הצרכן מרגיש כעת חשש לשתף נסיעה עם נוסעים נוספים ולחשוף עצמו להדבקות בווירוס ולכן לשוק קוני הרכבים נוסף פלח אוכלוסייה חדש, לצד איבוד פלח אחר של מפוטרי קורונה שאין באפשרותם לרכוש רכב.

תהליך הרכישה הדיגיטלית השתכלל, וכיום רוב היצרנים מאפשרים לבצע תהליך מלא של רכישה און ליין. הדבר מאפשר ללקוח לבדוק טרם הרכישה הצעות חלופיות למחירים, מימון או ביטוח, לצד אביזרים נלווים. יש בכך צמצום לחץ מצד הלקוח, 

נושאי השירות וקשרי הלקוחות השתנו אף הם, כשנסיעת המבחן ורכישת רכב מתבצעות כיום במקרים רבים בבית הלקוח ולא בסוכנות.

אוטונומי, סייבר, קישוריות

תעשיית הרכב משלמת מאות מיליארדי שקלים לטובת פיתוחים טכנולוגיים חדשים בענף הרכב. כלי רכב מערבים היום הרבה יותר תוכנה וטכנולוגיה ממכאניקה פשוטה. המטרה בסופו של יום שהרכב ינהג עצמו לבד.

מערכות המולטימדיה החדשות, infotainment (שילוב מידע ובידור) נעות בין שני קטבים. האחד – ריבוי פונקציות, אפשרויות, מסכים והגדרות, לא תמיד מאפשרות גישה קלה והתמצאות נוחה בעת נהיגה, במיוחד בקרב מי שאינו מאד טכנולוגי וחובב חדשנות.

מאידך, המערכות הללו מרהיבות עין ומרשימות בביצועיהן, הן יודעות למלא אחר פקודות קוליות מגוונות של הנהג, המסכים הפזורים בסביבת הנהג והנוסע הופכים גדולים מאד ומרהיבים בגרפיקה הצבעונית, ובמקרים מסוימים, ובמיוחד ברכבי יוקרה, שטחם מגיע עד כדי מרבית פאנל הדש בורד כולו.  

הצמיגים היום נדרשים לייצר נסיעה שקטה עם פחות חיכוך והתנגדות למען חיסכון בחשמל, ומאידך צריכים להתמודד עם משקל של מאות קילוגרמים נוספים, לעומת גרסאות לא חשמליות של הדגם, שמעמיסות עליהן הסוללות החשמליות.

עתיד

העתיד מדבר חשמל ואוטונומיה בתעשיית הרכב, תוך פיתוח מפת דגמים רחבה בנישות ובסגמנטים נוספים.

רוב היצרנים אף נוקבים בשנת יעד מבחינתם, לרוב בין 2025 ל-2030, שם יעברו לייצור של רכבים מונעי חשמל בלבד, בשלל הדגמים והסגמנטים.

בעוד מנועי בעירה פנימית מורכבים מאלפי חלקים לצד מנועים חשמליים, שם יש שימוש בעשרות רכיבים בלבד ליחידה, לא יהיה צורך ברוב הרכיבים והמכלולים, וזה ישנה גם את מפת הספקים ויצרני המשנה של הענף.

היצרנים עצמם מתבססים, כבר היום, על אנרגיה מתחדשת במפעליהם למען סביבה ירוקה ותכנונם יהיה בהתאם, תוך שימוש באנרגיה מתחדשת, מבוססת בחלקה על פתרונות רוח וסולאר, יהיה שימוש רחב הרבה יותר במיחזור שמנים, גומי וחומרים נוספים. 

הצרכנים משתנים גם הם. העבודה הנרחבת מהבית תשנה את מערך השיקולים שלהם לגבי מקום המגורים ולצורך הכללי בבעלות על רכב. הדבר עשוי להשפיע על מפת אמצעי התחבורה הפרטית והציבורית כולה.

השיווק הדיגיטלי ייתר כמעט לחלוטין את המפגשים הפיזיים עם צוותי המכירות. אלה לא יוכלו לנסות ולקדם מכירות נלוות לרכב, כמו מימון, ביטוח ואביזרים, ומדיניות התמחור תשאף להיות אחידה לחלוטין, ממש כמו בהשקת דגם חדש של טלפון נייד.

בשל כך, הנדל"ן היקר של סוכנויות רכב גדולות צפוי להתפנות, ואלה צפויות להתחלף בסוכנויות קטנות בהרבה, כמו גלריות מעוצבות במרכזי קניות, קונספט איתו עובדים כיום מספר יצרנים, ביניהם טסלה.

ואולי החשוב מכל, רצוי שבעתיד יוכשרו נהגים באופן מקיף יותר בתהליך לימוד הנהיגה. מכוניות חשמליות חזקות הרבה יותר, ויש לדעת לנהוג אותן בבטחה.   

tal even.jpg
pexels-suzy-hazelwood-3200145.jpg
pexels-rathaphon-nanthapreecha-3846205.jpg