google-site-verification: googlef123004bcea29bff.html
top of page

למי קראת שיילוק? הרומן בין יהודים וכסף בראי האנטישמיות

על ידי אושי דרמן

חובב החרמות רוג’ר ווטרס הרתיח את הליגה היהודית נגד השמצה כשבאחת מהופעותיו הקרין ווידאו בו נראו מטוסים ממטירים פצצות בצורת מגני דוד מחוברים לדולרים. הטענה הייתה שווטרס “השתמש בסטריאוטיפ אנטישמי עתיק ומכוער”. אז מכוער הוא ודאי, אבל עד כמה עתיק?

האמת היא שכמו רוב הסטריאוטיפים האנטישמיים נגד יהודים, גם החיבור בין יהודים וכסף נולד בסעודה המפורסמת ההיא, שהתרחשה בערב פסח במלון דרכים בעיבורי ירושלים, לפני 1991 שנה.

כזכור הסעודה, שזכתה לכינוי בעל הניחוח המורבידי “הסעודה האחרונה”, נקטעה בידי חיילים רומאים, אותם ליווה אדם בשם יהודה איש קריות, ממקורבי ישו הנוצרי. על פי הברית החדשה, יהודה איש קריות ניגש ונישק את ישו כדי שהחיילים הרומאים יוכלו לזהות מי מבין כל הנוכחים הוא הבוגד.

סיפור הסגרתו של ישו לרומאים בידי יהודה איש קריות תדלק במשך מאות ואלפי שנים את שנאת היהודים. אחת הסיבות לכך נעוצה בעובדה שלפי הסיפור יהודה בגד בישו תמורת 30 שקל – הרבה כסף בימים ההם.

הכל התחיל כאן. הסעודה האחרונה

בנקודה זו רצוי לדבר על ההקשר ההיסטורי: אנחנו נמצאים במאות הראשונות לספירה. הנצרות הולכת ומתפשטת בעולם הקדום, עד שבשנת 380 לספירה היא הופכת לדת הרשמית של האימפריה הרומית. הימצאותה של היהדות במרחב הנוצרי-רומי הייתה אצבע בעין של הכנסייה. הרעיון היהודי של תורה נצחית שניתנה לעם ישראל בהר סיני באופן פרטיקולרי, סתר את הרעיון הנוצרי של דת אוניברסלית.

אשר על כן, הכנסייה נזקקה להשחיר את היהדות בכל מחיר. הסגרת ישו תמורת בצע כסף הייתה הברקה שיווקית מושלמת לרצח אופי יהודי. המעשה שהפך לסמל לבוגדנות ורדיפת בצע, הלך וצבר תאוצה עד ימי הביניים. בעידן ההוא, הנוצרי הפשוט והאנאלפבית הכיר את הסיפורים רק מתמונות. הוא לא היה מודע לעובדה שישו היה יהודי. מנגד ידע שיהודה איש קריות היה כזה, גם בגלל שמו וגם בגלל שצויר כמו יהודים בני זמנם – עם שקיק כסף ביד. כן, האמירה הלעוסה של מקלוהן שהמדיום הוא המסר, הייתה רלוונטית גם בימים ההם.

בכל מקרה, בימי הביניים דימוי היהודי העשיר הגיע קודם כל מהדת וטופח בידי הכנסייה. האיורים, הפסלים והפרסקאות שעיטרו את הקתדרלות הגדולות באירופה, הציגו דימויים של יהודים כעלוקות מוצצות דם. אחד הדימויים הפופולאריים היה המוטיב הוויזואלי “חזירת יהודים” שהופיע בפסלים בהן נראו יהודים בתנוחות אינטימיות יונקים מעטיני חזיר – מבעלי החיים הטמאים ביותר ביהדות.

להמשך הכתבה

אושי.jpg
museon.png
Última_Cena_-_Juan_de_Juanes-1140x718.jpg
bottom of page