אייקונים בתנועה
טל אבן, Even Better, יעוץ וקניינות פרמיום
בזמן שאנו עדים למהפכת החשמל ולמהפכה האוטונומית בתחום הרכב, מהפכות הנעות קדימה במלוא הקיטור, או שלא, ישנם כמה דגמי מכוניות בהיסטוריה המוטורית, שחוללו מהפכה של ממש, גם אם היא היתה מתוקשרת פחות, והפכו לפורצי דרך בתחומם.
הנה כמה מהם שהפכו אייקוניים, לאורך כ-130 שנים מאז שהחליפה המכונית את הסוס והעגלה.
---
בנץ – הרכב הראשון.
קארל בנץ, לימים בעליה של חברת מרצדס בנץ, פיתח בשנת 1886 את הרכב שנחשב לרכב בעל מנוע הבעירה הפנימית הראשון בעולם "Benz Patent MotorWagon".
מכונית זו, בעלת 3 גלגלים, נחשבת לאחת ההמצאות החשובות של סוף המאה ה-19, גררה שינויים תפיסתיים הנוגעים לייצור תעשייתי, כלכלה וסביבה.
מנוע הרכב כלל צילינדר בודד שהפיק שני שלישים של כוח סוס בודד, אך הוא נחשב לזה שהחל במהפכה, שמסיימת את עידן הסוס והעגלה.
פורד T - הרכב הראשון בייצור המוני.
דגם זה, שיוצר משנת 1908 ולאורך כ- 20 שנים, היה מהפכני בכך שיוצר באופן המוני, והפך רכב זול יחסית לנגיש כמעט לכל אזרח אמריקני.
ככל שפס הייצור היה בעל יכולת ייצור גבוהה יותר, כך ירד מחיר הרכב לצרכן, עד כדי כ-345 דולרים לרכב.
פורד T סייע רבות בשינוע בעלי הרכב האמריקני ממקום למקום, ושינה את דפוסי העבודה, הטיול וסגנון החיים של בעליו. יותר מ-15 מיליון יחידות ממנו יוצרו בדטרויט עבור מעמד הביניים באמריקה.
טטרה 77 וקרייזלר Airflow- כלי הרכב האווירודינאמיים והמודרניים הראשונים.
הטטרה 77 והקרייזלר אייר פלואו נחשבים לדגמים הראשונים שעוצבו באופן אווירודינאמי, שרק הלך והשתכלל עם השנים, בין היתר, לטובת חיסכון בדלק (וכיום גם בחשמל).
מעבר לעיצוב המתקדם, דגמים אלה כללו כמה שכלולים מודרניים נוספים.
הם היו בנויים לראשונה מחומרים קלים וחזקים, המנועים הוצבו מעל לציר הקדמי לשיפור מרווח הפנים, וגם הבלמים הפכו הידראוליים במקום מכאניים.
ג'יפ וויליס CJ-2A – רכב השטח הספרטני הראשון
סוס העבודה בעל ההנעה הכפולה, אבי אבותיו של ג'יפ הרנגלר המוכר בימינו, שימש את בעלות הברית בזמן מלחמת העולם הראשונה עם דגם ה-MB, ויש האומרים שהן ניצחו במלחמה הרבה בזכות השימושיות והעבירות המעולה שלו בתנאיי שטח קשים במיוחד.
לאחר תום המלחמה, ב-1945 החל ייצור סדרתי אזרחי של הוויליס, עם שינויים קלים מהכלי הצבאי, והפך לפופולרי ואייקוני.
החיפושית של VW – הרכב הראשון שהציג מנוע אחורי והנעה אחורית.
חברת פולקסוואגן, "רכב האנשים", יצרה בחסות חברת פורשה את החיפושית בפיקוח השלטון הנאצי העולה בגרמניה שלפני מלחמת העולם השניה, כבר ב-1936, כשרק בשנות ה-50 הפכה ללהיט בינלאומי, והיו שהגדירו את הצלחתה כ"הפורד T של שנות ה-50'".
החיפושית הקטנה נועדה אף היא לתת פתרון זול, שיהא בהישג ידו של כל תושב ופועל גרמני.
לצד מנוע והנעה אחוריים שהוצגו לראשונה בעולם, החיפושית הציגה מתלים עצמאיים לכל גלגל בנפרד.
לאורך השנים, יוצרו יותר מ-20 מיליון חיפושיות ברחבי העולם, מה שהפך את הדגם לאחד הנמכרים ביותר בהיסטוריה המוטורית.
קדילאק אלדוראדו פתוחה – הרכב האמריקאי הראשון עם עיצוב הסנפירים מאחור
דגם זה, שהחל דרכו בשנת 1959, הציג את מראה ה"ספינה" האמריקאית, שרבים מיצרני הרכב האמריקאים (ולא רק, ר' פיז'ו 404 הצרפתית לדוגמא), יחקו אותה בהמשך, עם סנפירים גדולים בצידי הרכב מאחור, ולעיתים קרובות גם מלפנים.
הקדילאק הזו היה חביבה במיוחד בקרב העשירים, אנשי המפתח והמפורסמים של אותם זמנים, מאידך, חטפה לא מעט ביקורת על היותה גדולה, צמאה ו"ספינתית" מדי, ועדיין, הדגם הזה היה הביטוי האולטימטיבי של סגנון, סטייל ונוחות באותם ימים.
שלבי מוסטנג GT 350 - סמל הספורט האייקוני והמוסטנג הטובה מאז ומעולם.
רק שנה לאחר שנחשף המוסטנג הראשון בדטרויט על ידי לי אייקוקה, המנהל האגדי של פורד, החליטו פורד ושלבי לשלב כוחות ולייצר את אחד מהסמלים ומהאגדות המוטוריות הקיימות – שלבי מוסטנג GT 350, דגם ביצועים טהור וקיצוני.
דגם המוסטנג הסטנדרטי קיבל סטרואידים, ומנוע ה-V8 של הדגם האייקוני הפיק הספק אדיר לאותם ימים – 306 כוחות סוס.
בדגם ה-350 גם הוסרו המושבים האחוריים, מהלך שנחשב מהפכני לאותם ימים.
הדגם הפך עם השנים לאגדה מוטורית ולמושא להערצה של חובבי מכוניות שרירים אמריקאיות, להם אובססיה לכוחות סוס ולמומנט.
הונדה סיוויק של שנות ה-70' – הרכב היפני הראשון שהפך לרב מכר בארה"ב.
עד שנות ה-70', רכבים יפניים נחשבו בעיני האמריקנים כנחותים, ולא באמת הצליחו להימכר בארה"ב, למרות ניסיונות הירואיים, בעיקר של טויוטה עם דגם הקראון.
משבר הנפט של אותם זמנים הביא לכך שהציבור האמריקני החל לחבק את המכוניות הקטנות, החסכוניות בדלק, מה שפתח את שערי ארה"ב ליצרנים יפניים עם ביקושים ערניים, והפך את המכוניות היפניות ללגיטימיות בארה"ב.
בסוף שנות ה-70', ההנעה הקדמית של הסיוויק הפכה נורמה אל מול האחורית במכוניות האמריקאיות הענקיות.
קרייזלר קראוון - מיניוואן בן 7-8 המושבים הראשון
הדגם יצא לראשונה בשנת 1984, תוך שהוא מציג פתרון מצוין למשפחות גדולות. הדגם כלל 7 או 8 מושבים, מקום נאות בתא המטען, אופיין בנהיגה קלה, בנסיעה חלקה וגם בצריכת דלק סבירה.
עיצובי דגמי המיניוואנים מאז לא שונו כמעט, על מנת לשמור על מראה שלא פוגע בפרקטיות של הרכב, והוא הפך פופולרי מאד, עם מעל לעשרה מיליון מיניוואנים שנמכרו מאז ברחבי העולם.
פורד F-150 – הפיק-אפ טראק הנמכר ביותר בארה"ב
בשנות ה-80' צמחה הפופולריות של הפיק-אפ טראק האמריקאי, עד כדי כך שהדגם הפך לרכב הנמכר ביותר באמריקה, תואר שדבק בו עד ימים אלה.
אאודי קוואטרו, רכב הכביש הראשון שהציע הנעה כפולה שלא למטרות עבירות בשטח.
הדגם, שנחשף בשנת 1980, הציג הנעה כפולה לרכב כביש ספורטיבי, והוכיח שיפור ניכר ביכולת ובהתנהגות, באחיזת הכביש האדירה ובביצועים הספורטיביים, שגרמו גם לפורשה 911 בעלת ההנעה האחורית להסמיק.
טויוטה פריוס – הרכב ההיברידי ששינה לראשונה את התפיסה החשמלית בתעשיית הרכב.
הדגם, ששילב בין מנוע בנזין לחשמלי וייצר אגב כך זיהום מופחת וצריכת דלק נמוכה במיוחד, החל דרכו בשנות ה-90' ביפן ובארה"ב בעיקר, בשעה שבאירופה דגלו עדיין ברכבי דיזל לוגמי סולר.
אמנם הפריוס אינו הדגם ההיברידי הראשון בעולם, אך הוא זה שמשמש חלוץ, זה שסימן את הראשוניות ואת יריית הפתיחה לעולם הרכב ההיברידי והחשמלי, המתפתח באופן אקספוננציאלי בימינו.
אם לא היה נוחל הצלחה אדירה ומכירות של מיליוני יחידות, הפריוס לא היה גורם לפריחה גם של רכבי ספורט, פיק-אפים ומכוניות יוקרה, שרבים מהם בעלי הנעה היברידית.
טסלה מודל S – הרכב החשמלי הראשון שהציג טווח נסיעה יעיל.
אחרי מספר ניסיונות של כמה יצרני רכב, נולדו כלי רכב חשמליים שהציגו טווחי נסיעה מגוחכים ולא ריאליים.
היתה זו טסלה שהציגה לראשונה, בשנת 2012, את הדגם עם טווח הנסועה של כ-400 ק"מ, ולא זאת בלבד, אלא גם יוקרה, התנהגות שלדה והנאה מנהיגה, מרווח ותאוצה אדירה.
נכון שהיא מעולם לא היתה זולה, אך היא ביטלה כמעט לחלוטין את נושא חרדת הטווח ברכב חשמלי.
טסלה S היא זו שפרצה את הסכר בקרב יצרני פרמיום לצד מותגי מיין-סטרים, לטובת ייצור המוני של כלי רכב חשמליים עם טווחי נסיעה ריאליים ארוכים, כפי שאנו מכירים כיום.
סיכום
המהפכה החשמלית, ובעתיד גם המהפכה האוטונומית הצפויה בענף הרכב, נחשבות לקיצוניות ביותר שידע הענף מאז ומעולם.
יחד עם זאת, לאורך כל השנים מאז שנולד הרכב הראשון, בסוף המאה ה-19, לא מעט מכלי הרכב הציגו פיתוחים טכנולוגיים מהפכניים, יחד עם רעיונות חדשניים ומקוריים, שהפכו לנחלת הכלל, ואלה יצקו את הבסיס לרכב המודרני, כפי שאנו מכירים אותו כיום.