google-site-verification: googlef123004bcea29bff.html
top of page

מי העתיק מיאיוי קוסאמה?

שלומית אורן-אוצרת, כותבת ועורכת סיורי אמנות, בעלת הבלוג SO-ART www.so-art.net

 

 

 

 

בימים אלה קשה להתחמק מהאמנית יאיוי קוסאמה, על שלל נקודותיה ומראותיה. קוסאמה היא היום אחת האמניות הידועות ביותר, שהצליחו לפרוץ את מעגל שוחרי האמנות ולדבר אל ליבו של קהל בינלאומי רחב. גם בישראל יש לה לא מעט אוהדים, או לפחות מי שרוצים להבין על מה כל המהומה, ועל כך יעידו 100,000 הכרטיסים שנמכרו לרטרוספקטיבה שלה במוזיאון תל אביב עוד לפני שנפתחה לציבור.


 

 


 

קוסאמה נמצאת היום בפסגה של עולם האמנות, הן מבחינת הכרה אקדמית ומוזיאלית והן מבחינה מסחרית: היא מהאמניות המוצגות ביותר בעולם בתערוכות יחיד ובתצוגות קבע וכן האמנית החיה שעבודותיה הן הנמכרות ביותר בעולם, במחזור שנתי של עשרות מיליוני דולרים. מהמקום הזה קל לשכוח שלא תמיד היו אלה פני הדברים. בסוף שנות ה-50 הגיעה יאיוי קוסאמה לארה"ב בלי כסף, קשרים או רשת ביטחון. היא בקושי ידעה אנגלית, ובכל זאת הציבה לעצמה למטרה להתברג למרכז סצנת האוונגארד של ניו יורק. זו היתה קליקה של גברים לבנים, ולאישה יפנית היה מאוד קשה להיכנס אליה.

היא בכל זאת הצליחה לעשות את הבלתי יאומן, ותוך שנים ספורות החלה להציג את עבודותיה לצד האמנים הבולטים של תקופתה. אבל היה לזה מחיר. פעם אחר פעם היא גילתה שהרעיונות האמנותיים ודרכי הפעולה שפיתחה נוכסו על ידי אמנים גברים והניבו להם שם והצלחה, הרבה מעבר למה שהיא זכתה לו.

קוסאמה ידועה בכך שהיא מספרת הרבה סיפורים, ופעמים רבות סותרת את עצמה. במקרים אלה אין ויכוח כי הדברים מתועדים באופן אובייקטיבי. מוזמנים לשפוט בעצמכם:

להמשך הכת​בה

kusama_GB_Yusuke-Miyazaki-lite.jpg
810_9454a2059.jpg
SO-ART.JPG
bottom of page