במבט כולל ובמבט לעתיד : מה ההישג הגדול של הלמידה מרחוק בשנה האחרונה ?
עמי סלנט, מידען ומומחה ללמידה מרחוק
במהלך השנה האחרונה עקבתי כל הזמן אחרי תחומי הלמידה מרחוק בישראל ובארה"ב וכתבתי לא מעט סקירות על ההיערכות , השיטות והכלים הדיגיטליים והפלטפורמות המקוונות . תחום הלמידה מרחוק קרוב לליבי כבר 28 שנים מאז שהעברתי קורסים מתוקשבים בישראל ובארה"ב.
בעקבות כמה סקירות ביקורתיות שלי על היישום בפועל בלמידה מרחוק ( לדוגמא : הכשל העיקרי בלמידה מרחוק ) שאלה אותי מיכל זק באחת מקבוצות הפייסבוק שאלה מצויינת : מה ההישג הגדול בלמידה מרחוק בשנה האחרונה ?
אדפטציה עתידית : למרות עייפות הזום הן של מורים והן של תלמידים הרי במבט כולל ניתן לומר כי שנת הקורונה סיגלה הרגלים חדשים של למידה מרחוק שיישארו אתנו לאורך שנים אחרי שהנגיף ימוגר . מורים בעתיד יהיו מסוגלים להעביר שיעורים מקוונים בימים מקוונים ללא חשש וללא מורא עם יכולות וניסיון טוב בנושא למידה מרחוק ( עמי סלנט).
מעניין אם הקורונה הייתה יותר ברכה או קללה למערכת החינוך ?
בנושא חדשנות ופתיחת אפשרויות ודלתות אין ספק שהיא האיצה תהליכים שהיו לוקחים שנים במקרה הטוב (Avi Shalom).
לדעתי , היא הייתה ברכה כי מורים ומורות רכשו במהירות ובלמידה עצמית מיומנויות תקשוב והוראה מקוונת , תהליך שהיה לוקח עשור לפחות ( עמי סלנט).
בהשתלמויות המורים שהעברתי בעשור האחרון כמעט מחצית ההשתלמות הייתה מוקדשת להקניית מיומנויות תקשוב כגון חיפוש מושכל באינטרנט , ניהול מידע וארגון מידע והנה כאשר הגיחה לפתע הקורונה, כמעט כל מורי ומורות ישראל השתלטו תוך חודש ימים על תחומי התקשוב החינוכי והפגינו יכולות בהחלט טובות ( עמי סלנט).