כיצד עוזרת תזונה נכונה לשיער בריא?









אנו נוהגים לדבר על חשיבות התזונה כשמדובר בעור שלנו, אבל זה לא נעצר שם. תזונה בריאה ממלאת תפקיד מכריע גם בצמיחת שיער בריא. שפע המוצרים שקיימים כיום בשוק, כמו שמפו, מרככים, ג'לים, תרסיסים ועוד, גורמים לחשוב שהטיפול היחיד שאנחנו יכולים לתת לשיער הוא למרוח עליו מוצר כלשהו. אבל אין זה נכון. בדיוק כמו העור, גם מצב השיער משקף את מה שקורה בתוך הגוף. הבה נבחן יותר לעומק את חשיבות התזונה לשיער שלנו.

השיער הוא חלק מהמראה שלנו. ייתכן שנאהב תסרוקת שמרנית, מיוחדת או סתם שיער פזור, שהרי כל אחד ואחת מאתנו שונה. חלקנו אוהבים תלתלים קופצניים וארוכים, ואחרות חובבות מראה קצר ומסוגנן, ויהיו שיעדיפו להיות נטולי שיער לחלוטין. לא משנה מה הסגנון, יש דבר אחד שהמומחים מסכימים עליו: תזונה בריאה שכוללת מגוון חומרים מזינים ובהם חלבונים, ויטמינים ומינרלים, יכולה לעזור בשיפור המראה והמגע של השיער. ממש כך. התזונה מציעה חיבור ישיר לבריאות הכוללת של השיער.


















גרגירי חומוס מכילים מרכיבים חיוניים רבים וביניהם אבץ הדרוש בין היתר לתפקוד תקין של מערכת החיסון
החיבור התזונתי לשיער הבריא
שיער בריא יהיה מלא, קופצני, מבריק, רך, משיי וקל לטיפול. שיער בריא יגיח ללא בעיה מכל זקיק שערה. הוא יהיה חזק, לא יישבר בקלות, ויצמח מתוך קרקפת בריאה. תזונה מאוזנת חשובה כדי לתת לשיער את המרכיבים המזינים הדרושים לו כדי להיראות בריא. ונחשו איזה מרכיב הוא מהחשובים ביותר לשיער שלנו? החלבון.

שיער זה חלבון

הידעתם שהשיער מורכב בעיקר מחלבון בשם קרטין? קרטין הוא בעצם משפחה של חלבונים, וחלבונים אלה הם המרכיב העיקרי בשערות, בעור ובשיניים, ואפילו בקרניים ובפרסות של בעלי חיים. למעשה, השיער עשוי מכ- 95% קרטין. זו הסיבה לכך שהשיער זקוק לכמות מספקת של חלבון מהתזונה שלנו כדי לשגשג. נשים רבות, במיוחד כאלה ששומרות על המשקל, נוטות שלא לאכול מספיק חלבון כחלק מהניסיון להסתפק בהרבה מאוד סלט. אבל מכיוון שהחלבון כל כך חשוב לשיער בריא, זו נקודה שכדאי להן לשים לב אליה.

למעשה, ישנם מחקרים רבים שמצביעים על כך שנשירת שיער זמנית היא תוצאה של חוסר בצריכת חלבון. דיאטות "כאסח" שמוציאות את החלבון לחלוטין מהתפריט, או סתם הרגלי אכילה לא בריאים, עלולים להזיק לשיער שלנו ולתרום לנשירת שיער. צריכת כמות נאותה של חלבון במאכלי עוף, בשר, ביצים, דגים, טופו, אגוזים ומקורות אחרים, יכולה לפתור את הבעיה. מומלץ להתחיל  את היום במשקה חלבון או חטיפים  עשירים  בחלבון.

איבוד משקל מהיר וקיצוני הנגרם עקב תפריט דל בוויטמינים ומינרלים חיוניים עלול להוביל גם כן לנשירת שיער

החלבון חשוב לשיער – אך לא רק הוא

חלבון אמנם חשוב לשיער בריא, אך הוא אינו הדבר היחיד. מיקרו מינרלים כמו ברזל, נחושת, מגנזיום וסלניום מועילים, וכן ויטמינים E, D, ו- C, הם חומרים מזינים המעורבים בייצור של קרטין, ולכן חשוב לכלול אותם בתזונה. מחסור בכל אחד מהם עלול לפגוע בבריאות השיער ולגרום לנשירה. היו ערים למאכלים שאוכלים. חשוב לצרוך מולטי ויטמין מדי יום, כדי להבטיח שהגוף (והשיער) מקבל את כל שדרוש לו כדי לשגשג. שימוש במוצרי טיפוח השיער הנכונים גם הוא חשוב. בחרו נוסחאות המכילות ויטמינים נוגדי חמצון, חומרי לחות טבעיים כמו חמאת שיאה ואלוורה, וכאלה שהם נטולי סולפט. השילוב של תזונה פנימית וחיצונית מצוין לשיער.

מלבד תזונה לקויה, הגורמים לנשירת שיער כוללים תורשה, חוסר איזון הורמונלי, הרגשת מתח ולחץ, הגיל שבו אנו נמצאים ועוד. איבוד משקל מהיר וקיצוני, הנגרם עקב תפריט דל בוויטמינים ומינרלים חיוניים, עלול להוביל גם כן לנשירת שיער. אמנם אלה רק שיערות שנושרות, אך במקרים רבים הנשירה מצביעה על בעיה בריאותית – פיזית או נפשית, ולכן מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל, או עם גורם מקצועי שיתאים תפריט עבורכם.
 
מאכלים שחובה להוסיף  לתפריט באופן יומיומי במטרה למנוע נשירת שיער

ברוקולי – הברוקולי ושאר הירקות ממשפחת המצליבים, כמו הכרובית, הכרוב והנבטים, מעלים את ריכוז הגלוטטיון בכבד – נוגד חמצון רב עוצמה שעוזר בניקוי הרעלים מהגוף, ויכולים לתרום לבריאות השיער בשל התכולה הגבוהה יחסית של ברזל בהם. הברזל הוא מינרל חשוב במיוחד לשיער, ורמות נמוכות מדי שלו עלולות לגרום לנשירת שיער, היות וזקיק השיער והשורש זקוקים לאספקת דם עשירה ומזינה. ישנה חשיבות רבה לניקוי הגוף מרעלים, משום שדם רווי ברעלים הוא דם סמיך שמתקשה לנוע בקלות. לקרקפת מגיע דם רווי בפסולת שנע בזרימה איטית וחלשה, ועל כן השערה אינה מקבלת את חומרי הבניה שחשובים לה לצמיחה ולהתפתחות, ומתחילה להיחלש ולבסוף לנשור.

תה ירוק – תה ירוק מכיל כמות גדולה של נוגדי חמצון, מסייעים לגוף לנטרל רעלים בדם. זרימתו של דם שאינו מכיל ריכוז גבוה של רעלים היא תקינה יותר, מה שגורם לדם איכותי להגיע לאזור הקרקפת ולהזין את שורשי השיער בחומרים חיוניים. בנוסף, תה ירוק תורם לשמירה על עור בריא ומלא חיים. ניתן לשלב שניים-שלושה ספלי תה ירוק במהלך היום.

קיווי – קיווי הינו פרי המכיל כמות גבוהה של ויטמין C המסייע בייצור קולגן (חלבון המרכיב רקמות שונות בגוף), אשר מחזק את נימי הדם המזינים את השערות. מלבד קיווי, מזונות נוספים העשירים בויטמין c הם תפוזים, פפאיה, תותים, פלפל אדום ועוד.

גרגירי חומוס – מכילים מרכיבים חיוניים רבים, ביניהם אבץ, שהוא מרכיב חיוני בגופנו הדרוש בין היתר לתפקוד תקין של מערכת החיסון, ולקידום גדילה והתפתחות של תאים בגופנו. אבץ משמש גם כמרכיב חיוני להגנת הקרקפת. באופן טבעי, אנו לא יכולים לאגור אבץ, ולכן חשוב לצרוך מזונות עשירים באבץ, אשר יגדילו את צריכת האבץ היומית שלנו. מקורות נוספים לאבץ מהמזון: עדשים, שעועית, בשר בקר דגנים מלאים ועוד.


להמשך הכתבה