האינטרנט עושה לנו אוניברסיטה

מאת:  נועה פז









הכתבה בחסות אורן פרבר בעל הבלוג "מדע ושאר רוח"
 
ככל שעובר הזמן, נראה שמערכת החינוך המסורתית, המבוססת על הרצאה, משימות, מתן ציון וחוזר חלילה, הופכת לפחות ופחות רלוונטית.
שוב ושוב אנו מגלים, שהחומר הנלמד לא נותן מענה לצרכי התעשייה, וגם אם הקורס הנלמד רלוונטי, צורת העברת החומר – ההרצאה – אינה מתאימה לכולם. אנשים שונים קולטים ומבינים מידע בדרכים שונות: יש ששמיעה עוזרת להם, אחרים מבינים טוב יותר באמצעות קריאת טקסטים, וכאלו הקולטים מידע טוב יותר באופן ויזואלי.
ניתן עוד לשאול: האם מה שמלמדים יהיה רלוונטי בעולם המשתנה במהירות?
האם צורת הלימוד הראשית המבוססת על שינון חומר ולא כיצד ללמוד עצמאית, עדיין עונה על צרכינו?
נוספת לכך העובדה המצערת, שעבור רבים, הרחבת הידע המשמעותית מתרחשת כמעט רק בתקופת האוניברסיטה, תקופה בה נלמדים מספר קורסים מצומצם בתחומים ספציפיים. מעבר לכך, הרחבת הידע כמעט נפסקת. הבשורה הטובה היא, שבעקבות שינויים טכנולוגים נולדות צורות למידה חדשות, אשר מאפשרות לנו ללמוד ולהתפתח בכל עת שנחפוץ.
בשנתיים האחרונות פורחת שיטת לימוד חדשה הנקראת  MOOC – Massive Open Online Courses (קורסים פתוחים ומקוונים בהיקף מאסיבי). מדובר בקורסים אוניברסיטאים לכל דבר – הם מתחילים בתאריך מסוים, ההרצאות ניתנות ביום קבוע בשבוע, ישנן מטלות להגשה עם ציון, ואף מבחן מסכם.


להמשך הכתבה