איך להפוך כסף לאושר? 

יהודית כ"ץ

|















מה לעשות, אך הכסף שלנו הוא משאב מוגבל וצריך להוציאו בחכמה. כדאי לך להוציא כסף על מה שהמחקר מראה שיעלה את האושר שלך יותר - חוויות ולא מוצרים. 

 

האם כמות הכסף שיש לך בארנק קשורה לסיפוק ולאושר שלך? השאלה הזו זוכה לתשומת לב רבה בשיחות הסלון שלך אך גם בעולם המחקר הפסיכולוגי: 

כסף גורם לנו להיות מאושרים יותר עד גבול מסויים. הגבול הזה נמוך. מאוד. 

ברגע שהצרכים הבסיסיים שלנו מולאו - יותר כסף לא גורם לנו להיות מאושרים יותר. 

נתרגם את זה למציאות - אם יש לך בית, אוכל, חימום הולם לחורף, בטחון וכו׳ - אז עוד 2000 או 5000 ש״ח בחודש לא יגרמו לך להעלות את האושר שלך. קשה להאמין, נוגד את האינטואיציה.

נסו להזכר בפעם האחרונה שקיבלתם העלאה בשכר, האם הפכתם למאושרים יותר לטווח הארוך? פרופסור דניאל כהנמן טוען שאנחנו חושבים שכסף גורם לנו להיות מאושרים יותר, אך בפועל הוא לא.  

הכל מקרה, כשהכסף שלנו מוגבל, יש החלטות להחליט בינהן - לקנות מוצר או חוויה: לקנות את האייפון החדש או לצאת לטייל בהודו? להתחדש בסלון עם טלוויזיה גדולה יותר או ללכת לחוג?

איך בוחרים? שמעתי לא פעם ״לקנות מוצר עושה אותי מאושר למשך הרבה יותר זמן, הרי המוצר מחזיק איתי…החוויה היא חד פעמית ואז היא נגמרת״. 

טעות. 

אחד מאויבי האושר שלנו היא יכולת ההסתגלות שלנו, אנחנו פשוט מתרגלים. זו אחת הסיבות שמשכרות גבוהה יותר, לא עושה אותנו למאושרים יותר וגם אחד ההסברים לטעות שלנו במקרה הזה.  

ד״ר גילוביץ׳ הוא אחד מהמומחים המתעסקים בשאלות האלו. הוא מציע שבפעם הבאה שנסתער אל עבר האייפון 6S+ החדש, כדאי שנחשוב על הוצאת הסכום על חוויה, כמו למשל ללכת להופעה, לטייל, ללמוד משהו חדש, או לצאת עם חברים. 

גילוביץ׳ ביקש ממשתתפים במחקרו לדווח על האושר שלהם בעקבות קניית מוצר גדול או רכישת חוויה גדולה. בהתחלה, הוא ראה שהשמחה בעקבות שתי הקניות דורגה כזהה. אך מה שקרה אחרי שעבר קצת זמן הוא שהסיפוק של המשתתפים עם המוצר שקנו ירד ואילו הסיפוק של המשתתפים מהחוויה שקנו עלה!

האינטואיציות שלנו מטעות. אנחנו חושבים - ״ככה אני אהנה ממשהו יותר זמן״ ומה אנחנו מקבלים? הסתגלות, שיעמום ורצון לחדש על המוצר שקיים ברשותינו, כי הוא כבר ״הרגיל״ החדש. אז בעוד שהשמחה מקנייה חומרית מתפוגגת עם הזמן, החוויות שלנו הופכות להיות חלק מהזהות והאישיות שלנו, ממי שאנחנו. לא סתם אנחנו רואים את עצמינו כאוסף החוויות שצברנו ולא כאוסף האייפונים שהחלפנו.

להמשך הכתבה